Mary Willumsen København
NAVN: Mary Willumsen
DATA: 1884-1961 AKTIV: 1914-1920'erne ADRESSER: - UDDANNELSE: Lært fotografering af sin første mand, Harald Axel Larsen, d. 1913 GRUPPEFOTOS: nej TOPOGRAFISKE FOTOS: nej STEREOFOTOS: nej POSTKORT: ja UDSTILLINGER: Andrew Danemanns udstilling på Glyptoteket oktober-november 1994. FAGLIG FORENING: - FORGÆNGER: EFTERFØLGER: ingen ARKIV: - KOMMENTARER: Se historien herunder. Se Andrews Danemans meget smukke hjemmeside, Northern Light Gallery HER Andrew Daneman har erhvervet copyright på Mary Willumsens billeder, han overtog rettighederne efter sønnen Børge mod betaling; det løber indtil 2031 (70 år efter Marys død). KILDE: “Foto Mary Willumsen ©Andrew Daneman, 2021” |
Udstilling på Glyptoteket 1994.
|
Foto Mary Willumsen, Helgoland, Svanemøllebugten 1914-1920. Tilhører Andrew Daneman.
1884-1961, fotograf.
Født 13.7.1884 på Frederiksberg., død 25.10.1961 i Kbh. Forældre: gasværksarbejder Jens Nielsen (1834-1917) og syerske Hulda Caroline Elisabeth Buch (1848-1932). Gift første gang 29.7.1910 (b.v.) med bygningsmaler og fotograf Harald Axel Larsen, født 13.11.1883 i Kbh., død 17.5.1913 smst., s. af snedkersvend Conrad L. og Maren Johanne Larsdatter. Gift anden gang 9.11.1917 (b.v.) med mælkekusk Jens Ludvig Georg Willumsen, født 19.11.1885 i Kbh., død 27.2.1946 smst., s. af gasværksarbejder Hans Peter W. og Caroline Marie Jensen. Børn: Svend Børge (1912). Mary Willumsen stammede fra en arbejderfamilie i Valby og lærte i en ung alder at være flittig og at arbejde hårdt. Som syvårig omdelte hun sammen med sin moder og broder avisen Social-Demokraten og tjente således lidt ekstra til familien. Efter sin konfirmation i 1899 begyndte hun som syerske hos Magasin du Nord. I 1910 giftede hun sig med husmaleren og fotografen Harald Axel Larsen, som lærte hende at fotografere, og kort efter hans død i 1913 gik hun i gang med de berømte optagelser fra badeanstalten Helgoland ved Svanemøllebugten. Mary Willumsen er blevet kendt for sine postkort af kvinder, fotograferet på badeanstalten og i sandklitter. Temaet varierer over grupper med skolepiger, der smiler og vinker til kameraet, til voksne kvinder i forskellige grader af afklædthed, som danser, poserer eller bare ligger for fotografen. Billederne viser, at Mary Willumsen havde et naturligt talent for såvel komposition som spontanitet. Enkelte fotografier er erotiske, men ellers er de fleste uskyldige betragtninger af kvinder i det beskyttede badeområde. Billederne afspejler inspiration fra tysk nudist- og fransk postkortfotografering, men hurtigt fandt hun sin egen stil, der ikke ses i andre fotografier fra tiden, og især ikke hos andre kvindelige fotografer. Et af de træk, der træder tydeligst frem i Mary Willumsens optagelser, er respekten for modellernes personlighed og individualitet. Hun gemmer ikke deres seksualitet væk, men dvæler heller ikke ved den, som det er tilfældet for talrige tyske og franske erotiske postkortfotografier. I hendes fotografier præsenterer kvinderne sig selv, eller Mary Willumsen lader dem lege en slags gemmeleg med fotografen. Kvindernes virkelige identitet er skjult, og i stedet lader hun dem fremtræde som evige symboler for kvindeligheden. De første optagelser i 1914 blev bestilt af kvinder på Helgoland, som selv ønskede at blive fotograferede. Senere, da salget og publikationen af postkortene tog til, begyndte Mary Willumsen at spørge kvinder, om de ville stå model for hende. I årene 1915-19 fik hendes billeder en varm modtagelse, og det blev nogle af hendes mest aktive år. Nogle af fotografierne blev gengivet i Vore Damer, tidens dameblad, dog uden navns nævnelse. Samtidig blev postkortene udstillede og solgt i mange kbh.ske kiosker, ligesom de blev reproducerede på forskellige postkortforlag. I 1917 giftede den 37-årige enke sig for anden gang, denne gang med mælkekusken Jens Ludvig Georg Willumsen. Han hjalp til med produktionen i mørkekammeret, der var henlagt til den mørklagte hovedtrappe i parrets lejlighed i Viborggade. For at bibeholde kundernes interesse overtalte ejeren af Scala Kiosk Mary Willumsen til at lave optagelser med mere afklædte modeller. Det ønske efterkom hun, men stadig med respekt for kreativiteten, således at postkortene hverken blev utugtige eller pornografiske. I 1919 begyndte Kbh.s politi en omfattende aktion mod kiosker, forlag, postordrefirmaer og fotografer, som handlede med erotiske billeder og litteratur. Mary Willumsen blev sigtet, og i følge hendes egen erklæring til politiet i 1920 fremstillede hun over 1.000 postkort om måneden alene til Scala Kiosk. Politiet konfiskerede over 15.000 postkort som beviser i forbindelse med undersøgelsen. Herudover lå der bestillinger fra Tyskland på yderligere 10.000 postkort. Efter halvandet års efterforskning returnerede politiet de fleste af de postkort, som anklagemyndigheden havde anset som lovlige, og al videre retsforfølgelse af Mary Willumsen blev indstillet. I 1922 bad hun om tilladelse til at fortsætte produktionen af badepostkort. Hun var økonomisk afhængig af indtægterne og lovede at opfylde alle krav fra myndighedernes side. Det er muligt, at hun fremstillede nogle få billeder derefter, men allerede i 1928 begyndte hun at rense nogle af glaspladerne for at genbruge glasset til en drivbænk.
Marry Willumsen fotograferede aldrig på Helgoland igen. Hun levede resten af sit liv tilbagetrukket fra fotograferingens verden og ernærede sig ved at opkøbe nips og antikviteter, som hun fandt hos marskandisere og på auktionshuse og solgte videre til velhavende borgere i Hellerup og Gentofte. Det unikke i Mary Willumsens fotografier ligger i hendes betragtning og præsentation af kvindekroppen. Postkortene tiltrækker såvel kvinder som mænd, og der er noget i deres enkelhed og ligefremhed, der fanger opmærksomheden og får beskueren til at kigge, undre sig og smile. Mary Willumsen blev senere i forskningen forvekslet med Marie Willumsen, der var højskolefotograf i Vestbirk, og først i 1994 er hendes sande identitet blevet afdækket. Samme år blev der afholdt en udstilling af Mary Willumsens badebilleder på Glyptoteket. Hendes postkort og en del af de originale fotografier og negativer befinder sig i dag bl.a. i Det Kgl. Bibliotek og i Statsbiblioteket. KILDE: Andrew Daneman, Dansk Kvindebiografisk Leksikon. |
Foto Mary Willumsen, Kbh. "Dansk Sommer". Kilde Stamps.dk
Kilde: adski-kafeteri.livejournal.com
Peter Højsted har samlet historien om Mary Willumsen op således:
Mary Willumsen voksede op i Brumleby på Østerbro og blev gift med en fotograf, der døde kun 29 år gammel. Mary lærte sig at bruge hans udstyr, og begyndte at tage fotografier på den store badeanstalt Helgoland i Svanemøllebugten. I begyndelsen private fotos, som hun leverede til køberne efter fremkaldelse, men senere tog hun billeder, som hun solgte til kiosker i byen. Kvinden på billedet har Mary formentlig betalt. Man ser hende på mange af fotografierne, men aldrig hendes ansigt. Det antages hun var danserinde. Den 19. juni 1920 anmeldte den kristne forening Vigilia, som havde specialiseret sig i at opsøge anstødelige billeder, kiosken White Star, Amagerbrogade 1, til politiet for at sælge utugtige postkort. Politiet opsøgte kiosken og beslaglagde: 8 stk "med formentlig utugtige Billeder" 6 stk "Billeder af en nøgen Kvinde uden synlige Skamhaar" 6 stk "-do- af en nøgen Kvinde med tildels synlige Skamhaar" 6 stk "af en tildels nøgen Kvinde uden synlige Skamhaar" 6 stk "af to nøgne Kvinder med synlige Skamhaar" o.s.v. Under sagens opklaring blev der beslaglagt 6.800 utugtige kort i kiosken Dannebrog i Istedgade. Såkaldte salonkort fra Paris, fotos fra Berlin og så nogle badebilleder, som kioskens indehaver havde købt af "fru Villumsen". "Disse Billeder er Fotografier optagede af Fru Villumsen selv, paa den herværende Badeanstalt Helgoland, og sælges her i Staden i to andre Kiosker, nemlig i Scalas Kiosk og paa Axeltorvet. Hendes Mening om samtlige Kort er, at de aldeles ikke er utugtige, selv om mere eller mindre af den kvindelige Kønsdel er synlig paa Billederne". Og så rullede sagen for Mary Willumsen, der i sidste ende slap for sigtelse, men mistede sit levebrød. Kilde Dansk Porno, 2012. |
Er billederne herunder af Mary Willumsen?
Fotografierne er hentet på nettet, serien på seks blev solgt på Stamps.dk.