Carl Ferdinand Stelzner, 1804-1894, daguerreotypist i Hamborg fra 1842-1860
NAVN: Carl Ferdinand Stelzner
DATA: Født i Gömnitz 30.12.1804, død i Hamburg 23.10.1894
AKTIV: 1842-1860
ADRESSER: 1842 (Steltzner & Biow, Caffamacherreihe 32, Hamburg
1843, Caffamacherreihe 32, Hamburg
1844-1855, Jungfernstieg No. 11, Hamburg
1855-1860, Jungfernstieg No. 24
UDDANNELSE: Portrættør, uddannet i Paris som miniaturemaler, daguerreotypist, lært i Paris
TEKNIK: Daguerreotypist
PORTRÆTFOTOS: ja
GRUPPEFOTOS: ja
INTERIØRBILLEDER:
GENRE/REPORTAGEFOTOS: Jernbanen i Altona mv. Hamburg 1842, brandruinen
TOPOGRAFISKE FOTOS: ja
STEREOFOTOS: nej
POSTKORT: nej
UDSTILLINGER: ?
FAGLIG FORENING: ?
FORGÆNGER:
EFTERFØLGER: ?
ARKIV: ?
KOMMENTARER: Blev blind, måtte have en leder af atelieret fra sidst i 1850'erne. Trak sig tilbage som en velhavende mand 1860. Se meget mere nedenfor.
KILDER: Ochsner 1986.
DATA: Født i Gömnitz 30.12.1804, død i Hamburg 23.10.1894
AKTIV: 1842-1860
ADRESSER: 1842 (Steltzner & Biow, Caffamacherreihe 32, Hamburg
1843, Caffamacherreihe 32, Hamburg
1844-1855, Jungfernstieg No. 11, Hamburg
1855-1860, Jungfernstieg No. 24
UDDANNELSE: Portrættør, uddannet i Paris som miniaturemaler, daguerreotypist, lært i Paris
TEKNIK: Daguerreotypist
PORTRÆTFOTOS: ja
GRUPPEFOTOS: ja
INTERIØRBILLEDER:
GENRE/REPORTAGEFOTOS: Jernbanen i Altona mv. Hamburg 1842, brandruinen
TOPOGRAFISKE FOTOS: ja
STEREOFOTOS: nej
POSTKORT: nej
UDSTILLINGER: ?
FAGLIG FORENING: ?
FORGÆNGER:
EFTERFØLGER: ?
ARKIV: ?
KOMMENTARER: Blev blind, måtte have en leder af atelieret fra sidst i 1850'erne. Trak sig tilbage som en velhavende mand 1860. Se meget mere nedenfor.
KILDER: Ochsner 1986.
Carl Ferdinand Stelzner i 1850'erne, gengivet i eget atelier. Stelzner blev blind på sine gamle dage. Tilhører Hamborg Kunstmuseum HER
|
Han var omrejsende portrættør (portrætmaler) i Slesvig-Holsten 1824-1825. 1830-1831 i Sverige og Danmark, Uddannede sig i Paris som miniaturemaler i 1831-1834, gift i England i 1834 med Anna Carolina, f. og gift Stelzner, datter af maleren Carl Gottlob Stelzner og hustru f. Lindau. Hun var selv portræt- og miniaturemalerinde. De blev skilt i 1848 og i 1849 blev han gift anden gang med 1849 Anna Henriette Reiners.
Stelzner lærte daguerreotypi i Paris i 1840, åbnede atelier i Hamborg sammen med Biow i 1842. Hamburg var udsat for en stor brand i 1842, som Stelzner og Biow daguerreotyperede. Men de to fotografer skiltes (de havde mistet deres atelier i brandeni 1842) og året efter 1843 var Stelzner i Christiania (Oslo) for at daguerreotypere. Kilder: Ochsner og daguerreobase.org. Stelzner averterede i Morgenbladet i Christiania 12.8.1843:
«Undertegnede bekjendtgjør herved at han under sin korte nærværelse her i Byen om nogle Dage aabner sine Attelier for Daguerreotyp-Portræt. Portrætter blive (efter Daguerre hvis Undervisning jeg i Paris har nydt) foruden direkte Belysning af Solen paa det Fortrinligste udførte i nogle Sekunder. Til Udøvelsen af denne min Kunst er jeg forsynet med berømte voigtlænderske Apparater...". 14., 16., og 17. august averterde han igjen: "Med henhold til min Bekjendtgjørelse af 12. dennes er min Attelier for Daguerreotyp-Portraits fra idag af aabnet fra Formiddag Kl. 10 til Eftermiddag Kl. 4 hver Dag. Priis for et Portrait, lste Størrelse er 4 Spd., 2den Størrelse 3 Spd., Grupper af flere Personer efter Omstændighederne. Forøvrigt indestaar jeg aldeles for Varigheden af min Daguerreotypier, hverken Solen eller Tidens Længde vil have den mindste skadelige Indflydelse derpaa. Min Bolig ere i Kaptain Døderleins Gaard...". 19. og 20. august averterer han for siste gang:"...Idet jeg gjør opmærksom paa det særdeles gunstige Veir, til at daguerreotypere, tilkjendegiver jeg tillige, at jeg kun otte Dage kan modtage Bestillinger paa Billeder, da mine Forhold ikke tillade mig at opholde mig længere her i Byen...». |
Stelzner regnes for verdens første reportagefograf med billeder af Hamborgs brand 1842 - og den første der fotograferede/daguerreotyperede grupper udendørs med Hamborgs kunstforening i 1843.
"CARL FERDINAND STELZNER, HAMBURG. Brandruinen von 1842, Blick auf die neue Börse. Im Vordergrund die kleine Alster mit den Ruinen der Altenwallstraße. Daguerreotypie, seitenverkehrt, 1842". Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Germany. Kilde HER.
Hamburger Künstlerverein im Sommerlokal an der Caffamacherreihe Inscription Was: verso auf Etikett betitelt und bezeichnet: "v.l.n.r. Architekt Heylmann, A.F. Vollmer, Otto Speckter, Martin Gensler, Architekt Bülau, Architekt Kollmann, Günther Gensler, J. H. Sander. (sitzend): C.M. Laeisz, W.F. Wulff, J.L.W. Westermann, Jacob Gensler, Heinrich Stuhlmann, Georg Haeselich, J.W.D. Bantelmann, Mai 1843".
Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Germany. Kilde HER. |
Den Norske Rigstidende 20-08-1843.
Kilde daguerreobase.org. Med omtale af Stelzners arbejde som daguerreotypist, uddannelse, bl.a. hos Daguerre i Paris etc. |
Danmarks første jernbanebyggeri, Altona-Kiel, foreviget af C.F. Stelzner 1843-1844
C.F. Stelzners optagelser af byggeriet af den da danske jernbanestationen i Altona, menes at være de første daguerreotypier af tekniske anlæg. De er daguerreotyperede medens han havde atelier på Jungfernstieg 11 i Hamburg ca. 1844-1855. Det var/er det danske monarkis første jernbane, Altona-Kiel (Christians ViII's Østersø Jernbane) åbnedes i 1844. Han må have foreviget byggeriet i 1843-1844. (I 1847 åbnede strækningen København-Roskilde som Danmarks næste jernbane).
C.F. Stelzner
Daguerreotypierne er 12x14,7 cm.
Reklametegning af Jernfernstieg 11 - med reklame for Stelzners daguerreotypiatelier.
Billederne tilhører Altona Museum, som har en stor samling fotografier af de bedste fotografer fra Sleswig-Holstein: (kilde dagerreobase.org).
Stelzner, Carl-Ferdinand (1805-1894). In der fotografischen Sammlung des Altonaer Museums befinden sich vor allem Werke aus der Zeit Ende des 19. Jahrhunderts bis zur Mitte des 20. Jahrhunderts. Darunter befinden sich Fotografien von bekannten Fotografen wie Christian Friedrich Brandt, Anton Bruhn, Minya Diez-Dührkoop, Walter Hollnagel, Charles Junod, Henry Koehn, Heinrich Georg Nothnagel, Emil Puls und Carl Ferdinand Stelzner. Eine Besonderheit bildet die mehr als 120 Werke umfassende Sammlung früher Unikatfotografien (Daguerreotypien, Ambrotypien, Ferrotypien). Hierzu gehören Aufnahmen Stelzners vom Bau des Altonaer Bahnhofs von 1843/44, welche weltweit zu den ersten fotografischen Aufnahmen einer technischen Anlage zählen. Darüber hinaus umfasst die Fotosammlung eine große Anzahl von Carte-de-visite-Porträts sowie Stereofotografien.
Stelzner, Carl-Ferdinand (1805-1894). In der fotografischen Sammlung des Altonaer Museums befinden sich vor allem Werke aus der Zeit Ende des 19. Jahrhunderts bis zur Mitte des 20. Jahrhunderts. Darunter befinden sich Fotografien von bekannten Fotografen wie Christian Friedrich Brandt, Anton Bruhn, Minya Diez-Dührkoop, Walter Hollnagel, Charles Junod, Henry Koehn, Heinrich Georg Nothnagel, Emil Puls und Carl Ferdinand Stelzner. Eine Besonderheit bildet die mehr als 120 Werke umfassende Sammlung früher Unikatfotografien (Daguerreotypien, Ambrotypien, Ferrotypien). Hierzu gehören Aufnahmen Stelzners vom Bau des Altonaer Bahnhofs von 1843/44, welche weltweit zu den ersten fotografischen Aufnahmen einer technischen Anlage zählen. Darüber hinaus umfasst die Fotosammlung eine große Anzahl von Carte-de-visite-Porträts sowie Stereofotografien.