Det tidligste papirfotografi - saltpapir
Indimellem (daguerreotypiet og papirbillederne på albumin mv.) var der de delikate papirnegativer og kopierne på saltpapir. Den tidligste papirproces var ”photogenic drawing”, opfundet af englænderen Fox Talbot samtidig med Daguerres metode i 1839. Den udviklede Talbot i 1841 til kalotypiet, hvor et motiv blev projiceret ned på et stykke lysfølsomt papir og kemisk fikseret som et negativ. Det kan overføres til et andet lysfølsomt papir, fx saltpapir, så man får en positiv kopi. Det var den første negativ-positiv proces, som fotografiet, som vi kender det, udviklede sig fra. Men først sejrede daguerreotypiet, angiveligt fordi det kunne benyttes frit, hvorimod Talbot patenterede sin opfindelse, og gjorde den ekstra kostbar at anvende.
Saltpapir. Et tidligt, fotografisk portræt, midt eller sidst i 1850erne.
Ukendt fotograf. Billedet af den unge mand er klæbet (nok af fotografen) på bagsiden af et lidt senere portræt af en herre. (Billederne har været leveret indrammede, så man har ikke kunnet se bagsiderne). Det er en karakteristisk hårdt retoucheret saltpapirkopi. Se de to portrætter der sikkert er taget af samme fotograf som dette. HER. |
Fotograf Niels Willumsen, 1812-1870, Skindergade, København.
Saltpapirfoto, fotograf N. Willumsen, København. 1850erne.
En ældre (i 50erne?) kvinde i sin fineste stads. Hun har haft råd og lyst til at blive portrætteret af en af Københavns første fotografer og det i fotografiets spæde barndom – før fx visitkortfotografiet var opfundet. Hun er anonym, så vi må nøjes med at nyde synet af hendes kostbare
krinoline-silkekjole med hvide kniplingskantede ærm er og fineste hvide hovedtøj med silkebånd i sløjfe under hagen. Se det er en rigtig fornem dame. Fra sidst i 1850erne. Billedet har fotohistorisk værdi, fordi fotografens etiket er bevaret på bagsiden. Det er sjældent, at man kan sætte navn på fotograferne på disse gamle saltpapirsfotos (billeder fremkaldt på saltpapir – frem for på det få år senere almindeligt brugte albuminpapir). ES. |
Niels Willumsen var født i København i 1812 og døde samme sted i 1870. Han var fra ca. 1827 ansat på Nygaards Maskefabrik i København. Han må være blevet fanget af fotografiet og fået lært at daguerreotypere, for allerede i 1846 annoncerede han, at han ”aftager portrætter” på adressen i Skindergade ligesom han modtager ”Lithographier, Kobbere mm. til Daguerreotypering”. Han have atelier i Skindergade 112 fra 1846 til 1862. Derefter flyttede han til Holmens Kanal 7. (Oplysningerne er samlede af Bjørn Ochsner i ”Danske Fotografer indtil 1920” fra 1986. HER)
Jeg kender et par billeder, visitkortfotos, fotograferet af Niels Willumsen i bornholmske albums fra årene 1863-1869, altså medens han boede på Holmens Kanal. Der var mange velhavende bornholmere, der blev foreviget i fotografiets tidligste tid i København. På Nationalmuseet findes et lille saltpapirsbillede i ovalramme, som den der er benyttet til kvinden her, af Willumsens bindingsværksvilla formentlig et sted i København. (Se mere om fotografen HER) |
Ukendt kvinde, fotografisk, men stærkt retoucheret portræt, kopieret på saltpapir, fotografen ukendt. Saltpapir er et fotografisk papir, hvor det lysfølsomme stof, fx sølvjodid eller sølvklorid, er direkte indlejret i papirets overflade. Saltpapir blev brugt fra 1840'erne, bl.a. i kalotypi-processen (den engelske opfinder og fotograf Talbots fotografiske metode fra 1839 ff. til ca. 1870, da det efterhånden blev afløst af albuminpapir. ES.
|
Et rigtigt fint, nærmest delikat, barneportæt af en pige på ca. 10 år. Ganske tyndt saltpapir, sirligt bukket omkring den ovale kant, det hvide stærkt retoucheret. 16 x 12,5 cm. Fotografen desværre ukendt. Gueridonen, det lille bord, kan måske afsløre fotografens atelier? Alder: årene omkring 1860.
Det er ikke et lille, forknyt arbejderbarn, pigen ligner børn, som de ser ud i dag. Fra det velhavende borgerskab. ES. |
Foto: Peter Most, Kjöbenhavn, Östergade 22, (blindstempel i oval) portræt af ung kvinde, 18x23 cm, saltpapir, (køkkensalt, sølvnitrat, papir og sollys) kraftigt retoucheret. Peter Most havde atelier på Østergade 22 fra 1860 til ca. 1875. En sammenfoldet avis fra 1872 mellem billede og rammens bagbeklædning, kan muligvis datere fotografiet, selv om jeg ville have troet, at saltpapirkopien var mindst 10 år yngre. Fotograf Most HER. ES.
|
|
Uden tvivl et ægtepar, selv om aldersforskellen synes at være betydelig. Foto o. 1860. Fotos ældre end CDV – visitkort, bredden er 65 mm x højde 75 mm. (Visitkortbilledet er ca. 54 mm × 89 mm.) Desværre er såvel fotograf som portrætterede ukendte. Det synes
at være saltpapirskopier som er lidt ældre end visitkortenes albuminkopier. Billederne er fra København og jeg tror det er et relativt velhavende par, måske beskæftiget med handel? Men, kvinden er ældre end manden og kigger man nøje efter er der ingen tvivl om, at hun er fotograferet efter ”levende model”, medens hans portræt er en affotografering af en akvarel eller et maleri. ES. |
Han er iklædt 1840ernes modedragt med ternet vest og stramt halsbind og frisuren passer meget godt til den periode. Hun er ”model” 1850erne. Måske er det hende selv eller familien, der har ønsket at parret blev forenet og foreviget på to små billeder til anegalleriet, blot ca. 20 år efter fotografiets opfindelse. Ærgerligt at ingen har fået skrevet deres navne bag på billederne.
Saltpapir er et fotografisk papir. Det lysfølsomme stof er sædvanligvis sølvklorid direkte indlejret i papirets overflade. Saltpapir blev brugt fra 1840'erne til ca. 1870, hvor det efterhånden blev afløst af albuminpapir. |
Portræt af købmand og garver i Rønne Th. E. Wulff, 1810-1855. Hvis oplysningerne er rigtige, er billedet altså fra før 1855, men uanset er det tydeligt et af de tidligste papirbilleder overhovedet. Dvs., at det er kopieret på saltpapir. Karakteristisk er det så retoucheret, at man tænker det kunne være en akvarel. Gave fra malermester Jørgensen i Lobbæk 1933 (oplysninger om personerne står bag på billedet). Tilhører Bornholms Museum.
Preysz, Gottfried (17.04.1788-25.11.1864) købmand. Saltpapir, eller albumin, ukendt fotograf. KB. Og hustru: Preysz, Josepha Rosalie (13.03.1798-14.03.1860) g.m. Preysz, Gottfried, købmand (1788-1864). Saltpapir, ukendt fotograf. KB. Bemærk, hun døde før ham, marts 1860, hvor saltpapirkopier vist endnu var i brug. Han først i 1864, hvor albumin var enerådende. Stort set. MEN, stolen, borddugen er den samme? Vist forældre til Preysz, Gilbert (26.02.1820-05.07.1898) præst på Bornholm, Vestermarie Sogn, 1874 til 1890.