Sven Türck, Vesterbrogade 37, Kbh., 1897-1954
NAVN: Sven Türck
DATA: Født 18. oktober 1897 i København – død 5. januar 1954 i København. AKTIV: 1930'erne-1954 ADRESSER: Vesterbrogade 37, København UDDANNELSE: Lærte fotografiet af sin far W. Türck (?). Reklame- og illustrationsfotograf Sven Türck er søn af fotograf William Heinrich Türck, 1872-1946. (Han etablerede sig i 1896 sammen med fotograf G. Elleby fra Østermarie. HER.) PORTRÆTFOTOS: ja GRUPPEFOTOS: ja REPORTAGEFOTOS: ja TOPOGRAFISKE FOTOS: ja, mange til postkortproduktion STEREOFOTOS: nej POSTKORT: leverede fotografier til postkortproduktion i forskellige firmaer. UDSTILLINGER: ? FAGLIG FORENING: ? FORGÆNGER: faderen Villiam Türck. EFTERFØLGER: ? ARKIV: Efter Türcks død overgik en stor samling af negativer og positiver til Kort- og Billedafdelingen på Det Kongelige Bibliotek. Biblioteket har nu (2022) digitaliseret næsten 7000 af disse optagelser. Find dem på KB's hjemmeside HER. KOMMENTARER: I Danmark bidrog reklame- og illustrationsfotografen, Sven Türck (1897-1954), i 1930erne og 40erne til et nyt "massemedialt" danmarksbillede (udtryk hentet i Kongelige Biblioteks beskrivelse af Türck). KILDER: Ochsner 1986. Th. Stauning, 1930'erne (?). Tryk efter fotografi. Kilde Kongelige Bibliotek.
|
Jeg har af en fotoven fået et meget dygtigt fotograferet billede af en røgekone. Det er den gode fotograf Sven Türck, Vesterbrogade 37, Kbh., 1897-1954, der har taget billedet.
Det er fotograferet i Kochs røgeri i Gudhjem og Margrethe Koch er røgekonen, o. 1940. (Se flere røgerier i Gudhjem, HER.) Uffe Mortensens samling. |
Kilde bl.a. Wikipedia:
Sven Türck, 18. oktober 1897 i København – 5. januar 1954 sammesteds, var dansk fotograf med et alsidigt repertoire, han virkede i 1930'erne og 1940'erne. Han foretog mere end 70.000 optagelser af dagligliv, nationale symboler, begivenheder, forretninger og personer, hvoraf næsten alle befinder sig på Det Kongelige Bibliotek. Türcks billeder af mellemkrigstidens Danmark er stadig efterspurgte som illustrationer i aktuelle publikationer med historisk indhold og har en central betydning som kultur- og mentalitetshistorisk arkivalie. Sven Türck er (vist nok, tjek) søn af fotograf William Herinrich Türck, 1872-1946. Han etablerede sig i 1896 sammen med fotograf G. Elleby fra Østermarie. HER. |
Türck er dokumentaristen, der er med, når børnene hinker i gården, eller sneen fyger blandt julehandlende på Strøget. Han fanger sollyset og søndagsstemningen under trækronerne i Dyrehaven, og han optager et utal af billeder af historiske bygninger, moderne arkitektur, havne, broer osv. Han vælger sine motiver med omhu og med det sigte at fastholde det smukke, det glade og frie. 1930ernes krise, massearbejdsløshed og sociale nød finder vi ikke i Türcks univers.
1940-1942 blev Bror Bernild uddannet som fotograf hos Sven Türck. I 1945 udgav Türck bogen Jeg var dus med Aanderne, som gennem fotografier viste bevægelse af møbler uden påviselig årsag, og som blev opfattet som et forsvar for psykokinese. |
To billeder taget i Gudhjem, Sven Türck, fra Rudolf Olsens Kunstforlag, Kbh. Billedet til venstre har tilhørt Turistforeningen for Danmark, deres billedarkiv. Kunstforlagets bornholmske billeder tilhører Henrik Hartvig Poulsen. ØM.
Bagsiderne til højre, som fortæller, at originalbillederne er blevet brugt i mange sammenhænge, men at de er blevet fotograferet af Sven Türck. Se oplysninger ovenfor. |
Foto Svend Türck, Vesterbrogade 37, Kbh. V. Silden tørres i Gudhjem. 1950erne. Fra postkortforlægger Rudolf Olsen Kunstforlag. Henrik Hartvig Poulsens samling.
Foto Svend Türck, Vesterbrogade 37, Kbh. V. Kamelhovederne ved Hammeren. 1950erne. Fra postkortforlægger Rudolf Olsen Kunstforlag. Henrik Hartvig Poulsens samling.
Havnen i Tejn, omkring 1950.
Havnen i Tejn, omkring 1950
Havnen i Svaneke omkring 1950.
Nexø. Åsen 48 - andet hus på højre hånd. Istandsatte huse på Åsen (tidligere Hallandsåsen) efter bombardementet 1945. Metalmasten kom efter saneringen. Fortovene blev lappet med sandsten (større flager eller "fladrinja"), kloakledninger blev ført i gadesiden nærmest kantstenene, hvor der på billedet ses grus, mens kørebanen i midten er ren.