Ejnar Johs. Pedersen, Brogade, Svendborg, fra 1915
NAVN:Ejnar Joh. Pedersen
DATA: Født i Holmdrup 19.6.1885, død?
AKTIV: 1.5.1915 ff.
ADRESSER: 1915ff. Brogade 11, Svendborg
(Senere) Møllergade, Svendborg
UDDANNELSE:
PORTRÆTFOTOS: ja
GRUPPEFOTOS: ?
REPORTAGEFOTOS: ?
TOPOGRAFISKE FOTOS: ?
STEREOFOTOS: ?
POSTKORT: ?
UDSTILLINGER: ?
FAGLIG FORENING: ?
FORGÆNGER: N.M. Hansen (grundlægger), Jcobsen, Güllsdorff, Vorbeck, og Johs. Hermann (fra 1885)
EFTERFØLGER:
ARKIV: ?
KOMMENTARER: Portræt af fotografen i avisen herunder.
KILDER: Ochsner 1986.
DATA: Født i Holmdrup 19.6.1885, død?
AKTIV: 1.5.1915 ff.
ADRESSER: 1915ff. Brogade 11, Svendborg
(Senere) Møllergade, Svendborg
UDDANNELSE:
PORTRÆTFOTOS: ja
GRUPPEFOTOS: ?
REPORTAGEFOTOS: ?
TOPOGRAFISKE FOTOS: ?
STEREOFOTOS: ?
POSTKORT: ?
UDSTILLINGER: ?
FAGLIG FORENING: ?
FORGÆNGER: N.M. Hansen (grundlægger), Jcobsen, Güllsdorff, Vorbeck, og Johs. Hermann (fra 1885)
EFTERFØLGER:
ARKIV: ?
KOMMENTARER: Portræt af fotografen i avisen herunder.
KILDER: Ochsner 1986.
Et tillæg til Svendborg Avis, bl.a. med en god side om fotografen, i særdeleshed Ejnar Pedersen, som også har fotograferet de to panoramaer først og sidst i avisen.
Svendborg Avis 10. december 1919. Annoncetillæg. Fotograf Ejnar Johs. Pedersen, Svendborg.
Se venlig ud maa man hos Fotografen - for det første.
Der skal adskilligt mere til, før man faar sit Billede, men Resten besørger heldigvis Fotografen. Og han har nok at gøre. I gamle Dage var Fotografen en Mand, der kunde lidt mere end sit Fadervor. Han stod som Kemiens mystiske Udøver, forlenet med en kunstnerisk Nimbus. Alene Navnet Atelier for han Virkeplads, fyldte Folk med en vis Respekt. Hvem af os er ikke i al Fald som Børn gaaet til Fotografen i en egen Andagtsfølelse og med Trangen til at vise sine bedste Egenskaber frem. Nu har Videnskab og Teknik lagt Fotografen alle mulige Apparater og Kemikalier i Hænde, men der fordres ogsaa meget af en Fotograf nu om Dage. Hør, hvilke Krav, en af Fagets Foregangsmænd opstiller til Kolleger. Fotografen skal foruden at være i Besiddelse af de medfødte Egenskaber, lære alle de specielle Fag: Positiv og negativ Retouche, Kemi, Optik, kunne behandlingen med Gummi, Kul, Bromolie, Albumin, Klorsølvproces, Atelierlære. Han skal kende Perspektiv og skyggelære. Han maa lære Stilarter, Anatomi, Plastik, Fordeling af Lys, Skygge og Mellemtone, ny og gamle Moder og Pskykologi. Fotografen maa kende sine Medmennesker ud- og indvendig, deres Bevægelser og kunde frembringe den rette Stemning. Det er ikke saa smaa Fordringer, Fotografen stiller til sig selv, foruden Fagets egentlige Udøvelse: opstille Modellen, indstille Apparatet, der jo nu har Hundrede Finesser at overtænke i det højtidelige Sekund, da der skal trykkes, i Mørkekammeret vaske Billedet i de rette kemiske Vædsker, siden retouchere, kopiere, tone, valse og kliste Billedet. Han maa kende de forskellige Plader, Papir, Kartons, og dertil kommer nu i den sidste Tid Farvelægning, Sketch og de forskellige andre opdukkende Kunstformer. Alt dette gælder Atelierarbejdet. Ude i Naturen er der endda en Portion yderligere Hensyn at tage og Kundskaber at være inde i, saa det er ikke hver Mands Sag, at slaa Plader, naar det virkelig det skal du noget. |
Alt kan naturligvis ikke komme paa en Gang, men i den dygtige Fotograf vil der være en Stræben efter at naa hen til Fuldkommengørelsen af sit Fag.
En saadan Stræben maa sikkert være iboende Fotograf Ejnar Pedersen, som den 1. Maj 1915 overtog Hermanns i sin Tid saa velrenommerede Atelier og allerede har ført den frem, til Byens største i Optagelse af Portrætter. Atelieret grundlagdes i sin Tid af N.M. Hansen, der efter at være begyndt paa Torvet byggede Atelieret i Brogade 1868 og havde det i en snes Aar. Da var der noget ved at være Fotograf. Hansen var den eneste af Faget her i Byen, og Folk stod i Kø ned ad Trapperne og hen ad Brogade, især Sommermarkedsdagene, for at blive taget af. Senere kom i hurtig Rækkefølge Jacobsen, Güllsdorff og Vorbeck indtil Johs. Hermann i 1885 slog sig ned eller op, hvad man vil, og ledede Atelieret i 30 Aar til sin Død. Selvfølgelig havde de sidste Aar under Hermanns Sygdom været Tilbagegang, men Ejnar Pedersen tog fat med vældig Energi, og Lykken er hidtil fulgt ham. Forretningen gik gradvis frem og fordoblede sig næsten hvert Aar, trods det, at Forretningen ligger meget afsides. Pladsen er, som saa mange andre Steder i disse Tider, for indskrænket. Den er ikke stort større, end da den i sin Tid indrettedes til en Mands Virksomhed, og nu er der til Tider 7 i Arbejde ad Gangen. Den bedste Medhjælp har Pedersen sikkert i sin Hustru, der forener sin Iver og Dygtighed med hans og arbejder med i Lys og Skygge. Pedersen anskaffer resolut alle ny Apparater og Hjælpemidler. Elektrisk Lys til Fotografering er installeret, saa man lige saa godt kan komme ved Nat som ved Dag for den Sags Skyld. Og Pedersen leder ved alle tænkelige Midler Strømmen af Kunder ned ad Brogade. De undgaar næppe hans Kamera. Ukendt skribent. |
Foto Ejnar Johs. Pedersen, Svendborg. Børn i en robådsattrap. 1916. Thurø Lokalhistoriske Forening
Fotos Ejnar Johs. Pedersen, Svendborg. Herre- og kvindeportræt, cdv, blank bagside. albumodense2020.