Autocromer - Brødrene Lumières unikke opfindelse, farvebilleder siden 1907 i Danmark
En autochrome er en af de første former fot farvebilleder. Det er en tidlig metode, der blev udviklet omkring 1904 af de franske brødre Lumière og sat i produktion allerede i 1907.
Metoden fungerer efter princippet additiv farveblanding, det vil sige at man får én farve ud fra en blanding af to andre farver. Med denne metode lykkedes det for første gang at fremstille et farvefotografi med blot én eksponering. |
Berlingske Tidende 16. april 1918, autocromer
|
Rundetårn - hvor teatermaler Carl Lund, 1855-1940, havde atelier
Autocromeoptagelse i Rundetårn, København. Se meget mere HER.
Fotografen - og ejer af virksomheden - er Martius Truelsen. Dette er en agfachrome kopi af en 18x24 autocrome! 1920.
Det er Stormgadekrydset. Med en forbikørende sporvogn! Billedet er fra KFAK's database (adgang for medlemmer).
KFAK = Københavns Fotografiske Amatør Klub, startet i 1895 - stadig fungerende. Om Truelsen HER.
Det er Stormgadekrydset. Med en forbikørende sporvogn! Billedet er fra KFAK's database (adgang for medlemmer).
KFAK = Københavns Fotografiske Amatør Klub, startet i 1895 - stadig fungerende. Om Truelsen HER.
Autocromer i Haderslev - museumsleder og fotograf C.M. Lund
Lennart Madsen fra Museum Sønderjylland fortæller:
Haderslev Museums anden leder, fra 1905-1936, Christian Matzen Lund, var fotograf fra Toftlund. Om han var uddannet eller selvlært ved jeg ikke. I sin tid, som leder af museet i Haderslev, fotograferede han meget. Naturligvis hovedsageligt udgravningsbilleder, men han har også fotograferet en lang række naturbilleder.
Vi har scannet alle hans udgravningsbilleder og nu har vi kastet os over en samling af hans glasplader, som hovedsageligt består af naturbilleder.
Og nu kommer spørgsmålet: Nogle af disse billeder virker som om det er farvebilleder. Jeg har vedhæftet et af disse billeder, i en regulær sort-hvid udgave, samt det samme billede i hvad der for mig ser ud som et farvebillede. Det sort-hvide billede er i henhold til protokollen taget i 1926.
Spørgsmålet er: Kunne almindelige fotografer allerede på dette tidspunkt fotografere i farver på glasplader? Og er det i det hele taget et farvefoto?
Se mere HER.
Haderslev Museums anden leder, fra 1905-1936, Christian Matzen Lund, var fotograf fra Toftlund. Om han var uddannet eller selvlært ved jeg ikke. I sin tid, som leder af museet i Haderslev, fotograferede han meget. Naturligvis hovedsageligt udgravningsbilleder, men han har også fotograferet en lang række naturbilleder.
Vi har scannet alle hans udgravningsbilleder og nu har vi kastet os over en samling af hans glasplader, som hovedsageligt består af naturbilleder.
Og nu kommer spørgsmålet: Nogle af disse billeder virker som om det er farvebilleder. Jeg har vedhæftet et af disse billeder, i en regulær sort-hvid udgave, samt det samme billede i hvad der for mig ser ud som et farvebillede. Det sort-hvide billede er i henhold til protokollen taget i 1926.
Spørgsmålet er: Kunne almindelige fotografer allerede på dette tidspunkt fotografere i farver på glasplader? Og er det i det hele taget et farvefoto?
Se mere HER.
Marius N. Topp, Odense - autocromer fra 1912-1915 - se mere HER.
Bogen: Kylle Topp "Dengang i Odense. Min barndoms by i ord og billeder." Odense 1981. Bogen rummer fotohistorie og bandomserindringer. Kylle Topps far har taget samtlig fotografier i den dejlige bog, datteren Kylle Topp fortæller, og hvilken fortæller!
Marius N.Topp var en af de første fotoamatører i Odense og i årene 1912-1915 optog han omkring 60 autocromer, de allerførste farvebilleder. 30 af dem er gengivet i bogen. Bogen har en rigtig god indledning ved Jørgen Thomsen, Odense Stadsarkiv. Se mere om fotografen HER. Portrættet - en autocrome - af pigen på stranden er Marius Topps datter Kylle Topp og takket været hende er faderes fornemme samling bevaret for eftertiden. |
Ingeniør E.H. Mynster, København - 1913
Civil Ingeniør Egil H. Mynster, kemisk kandidat fra 1918. 1920-1954 videnskabelig assistent ved fotokemisk-fotografisk laboratorium på Polyteknisk Læreanstalt på Sølvtorvet. Medlem af Stereoskopklubben fra 1915. Han var meget aktiv og eksperimenterende.
Autochromoptagelse fra 1913, TH1028. Optagelsen fra Teglstrup Hegn er vel et eksempel på, at optagelserne ikke altid lykkedes fuldt ud. Flere billeder i Stereoskopklubbens Mønstersamling. Pladerne er som jeg har fået oplyst, tilgået Danmarks Tekniske Museum som testamentarisk gave i 1998. Nationaltidende 22. juli 1918. Autocromer.
|
H.H. Kühl, København 1912-1913
Foto H.H. Kühl, Stereoklubbens Mønstersamling. Asalea Mollis fotograferet i Haveselskabet, Frederiksberg. Autocrome, 1913. (Altså en af de allertidligste farvefotograferinger. Kilde RODS.
Autocrome 1912, amatørfotograf H.H. Kühl, "Fra Vestre Kirkegård i København". Kilde RODS.
Fotograf Henrik Nielsen, 1848-1919, Vallekilde - HER.
Foto Henrik Nielsen. Vallekilde. Autocrome. Odsherred Lokalarkiv
Autocromer i Søllerød - Maleren Sigvard Hansen 1859-1938's plader.
Objektiv # 40, s. 68, 1987. Maleren Sigvard Hansen 1859-1938.