Aymard-Charles-Théodore Neubourg, 1795-1866, Frankrig, daguerreotyperede i 1840.
Var den første der optog et portræt i Danmark, af Bertel Thorvaldsen. Han daguerreotyperede også Gammel Strand og Børsen, se nedenfor.
Historien om Neubourg og Bertel Thorvaldsens portræt og de to prospekter er formidabelt gennemgået i Marie-Loise Berners publikation:
Marie Louise Berner: Bertel Thorvaldsen. A Daguerreotype Portrait from 1840, 2005. Køb bogen på Thorvaldsens Museum, lån den på biblioteket, se en lille smule HER.
Historien om Neubourg og Bertel Thorvaldsens portræt og de to prospekter er formidabelt gennemgået i Marie-Loise Berners publikation:
Marie Louise Berner: Bertel Thorvaldsen. A Daguerreotype Portrait from 1840, 2005. Køb bogen på Thorvaldsens Museum, lån den på biblioteket, se en lille smule HER.
Kiøbenhavns ContoirsEfterretninger, 27. juli 1840. Neubourg. Ankommet med dampskibet Malmø fra Lübeck den 25de Juli.
Berlingske Tidende 18. juni 1844. Neubourg. Ankommet med Dampskibet Malmø fra Lübeck den 15. juni.
|
Kiøbenhavns ..ContoirsEfterretninger, 5. juni 1846. Hidkomne med Dampskibet Christian den Ottende den 4de Juni 1846 fra Kiel: ... A. Neubourg.
|
A. Neubourg, parisisk forretningsmand, havde lært sig at daguerreotypere. Tog portræt af billedhuggeren Bertel Thorvaldsen juli 1840. Dette portræt er spejlvendt, da en retvending med spejl i kameraet ville betyde ekstra lang eksponeringstid.
Kilde: Marie Louise Berner: Bertel Thorvaldsen. A Daguerreotype Portrait from 1840, 2005. (En rigtig god beretning om dette daguerreotypi, Neubourgh, portrætdaguerreotypiet mv. Varm Anbefaling). Daguerreotypiet tilhører Thorvaldsens Museum Til højre: Roskilde Dagblad 12 dec. 1894
|
A. Neubourg fra Frankrig, portræt af Bertel Thorvaldsen, to topografiske fotos, af Gammel Strand og Børsen se også HER
De to topografiske daguerreotypier er foræret til Københavns Museum af fotograf Fred. Riise og er optaget af Nonbourg dvs. Neubourg iflg. ham (Ochsner).
De to topografiske daguerreotypier er foræret til Københavns Museum af fotograf Fred. Riise og er optaget af Nonbourg dvs. Neubourg iflg. ham (Ochsner).
Neubours to daguerreotypier. Daguerreotypierne, prospekterne, er retvendte
Daguerreotypi, Neubourg juli-august 1840: Udsigt over Gammel Strand i København, optaget fra Ved Stranden 18, der da var hotel. (Marie-Louise Berner). Tilhører Københavns Museum.
I Forgrunden Højbro og foran den "Sandkisterne". I Baggrunden til venstre (højre): "Walkendorphs Vejerhus" (opfør Aar 1581), og foran dette Vragerboden, hvor de af Magistraten beskikkede Vejermestre og "Vragere" havde deres Kontorer. Begge Bygninger blev nedbrudt 1857, hvorefter Pladsen blev udlagt til Fisketorv og "Kludetorv" (det saakaldte "Loppetorv"), hvorfra forhandledes brugte Gangklæder, Linned, Porcelæn, brugt Fodtøj, tarveligere Galanterivarer, kort sagt allemulige Arter af Ragelse.” 15,5x21 cm. Københavns Museum. |
Billedet gengiver et "Daguerreotypi, taget i 1841 (1840) af en fransk Daguerreotypist Neubourg, som opholdt sig i København paa Gennemrejse til Sct. Petersborg (?), hvor han skulle bringe den nye Kunst i Anvendelse ved at tage et Billede af Kejser Nikolaj". Kilde: Før & Nu 1918 s. 12.
Iflg. Marie-Louises forskning er det fra 1840. Neubourg nåede formentlig aldrig til Sct. Petersborg, men returnerede fra Stockholm til Paris (?). Han tog i hvert fald et portræt af Bertel Thorvaldsen sidst i juli 1840. |
Børsen. Udsigt fra Slotspladsen, København, ud for Holmens Bro mod Børsen og Børskanalen (graven). Mange finske 'træskibe'. "Billedet gengiver et daguerreotypi taget i året 1840 af en formodentlig tysk-fransk daguerreotypist Neubourg, som opholdt sig i København på gennemrejse til Sankt Petersborg" (sic. synes nu ikke at være korrekt), hvor han skulle bringe den nye kunst i anvendelse ved at tage et billede af Kejser Nicolaj. Kilde: Før & Nu 1918 s. 12. Original-daguerreotypiet, 15,5x21 cm. ejedes 1916 af Københavns Rådhus-bibliotek. (Mariboe). Nu Københavns Museum.
Vi ved der er blevet fremstillet stik i Excursions daguerriennes af København. Men stikket er ikke fundet (2005 M.L. Berner). Når vi ser de to bevarede daguerreotypier fra Neubourgs hånd, vil det være naturligt, at det daguerreotypi, han bragte med sig til Paris, hvor han måske havde aftale med Lerebours om at levere daguerreotypier fra sin rejse (Björn Axel Johansson, De förste fotograferna), var netop ovenstående motiv af Christiansborg Slot. Lemaitre var inde i kredsen omkring daguerreotypien i Paris.
Personerne i forgrunden er tilføjet af litografen, de kunne ikke ses på den originale daguerreotypi pga. den lange eksponeringstid.
... the Excursions daguerriennes celebrated in Lerebours' publication. ... was undoubtedly suggested to him by engraver Augustin-François Lemaître, ... 1842 (?). KILDE HER. Encyclopedia of Nineteenth-Century Photography, redigeret af John Hannavy.
Formentlig senere (genudgivet?) stik af København fra Kongelige Bibliotek.
Personerne i forgrunden er tilføjet af litografen, de kunne ikke ses på den originale daguerreotypi pga. den lange eksponeringstid.
... the Excursions daguerriennes celebrated in Lerebours' publication. ... was undoubtedly suggested to him by engraver Augustin-François Lemaître, ... 1842 (?). KILDE HER. Encyclopedia of Nineteenth-Century Photography, redigeret af John Hannavy.
Formentlig senere (genudgivet?) stik af København fra Kongelige Bibliotek.
Neubourg i Sverige. Kilde bl.a. HER.
Neubourg, Helsingborgsposten 15. 8. 1840. Neubourg ankom 9. august 1840 til Hälsingborg og rejste igen 12. august til Göteborg.
|
Dagerrotyp över Gustav Adolfs torg med utsikt över Skeppsholmen, tagen ca 1840. (Der er vist nok en lanterne på taget, jvnf. herunder).
Bilden tillskrivs Lars Jesper Benzelstierna, en av Stockholms första fotografer. Men også Neubourg (hvis kirken er uden lanterne) og de to første lokale, svenske Daguerreotypister, Möiller og Mannerhjärta. Forlægget til billedet herunder må være taget fra molen til venstre, i forlængelse af den lange, hvide bygning. Fra Björn Axel Johanssons bog (omslaget) "De første fotograferna" 2006. |
Søfartskirken på Skeppsholmen, Carl Johans kyrka i Stockholm. Litografi efter et daguerreotypi, taget i efteråret 1840. Illustrationen er fra N.P. Lerebours Excursions Daguerriennes. Paris 1840 ff. Man mener daguerreotypien blev taget af Neubourg i efteråret 1840, og at han bragte den til Paris kort efter. Personerne i forgrunden til tilføjet ved litograferingen, de var ikke med på daguerreotypien med den lange optagelsestid. (Kilde: Marie Louise Berner, Bertel Thorvaldsen. A Daguerreotype Portrait from 1840. Kbh. 2005). Daguerreotypien er taget før 1. april 1841, hvor der blev anbragt en lanterne øverst på taget.
Se: Excursions Daguerriennes HER. (Gallica)
Fra Aftenbladet, 10. og 15. september 1840.
Til Publikum. Underskrevne, der for nyligt ankom her til efter at have rejst gennem forskellige fremmede lande, har den ære at informere offentligheden i Stockholm om, at han [jeg] har medbragt et antal prospekter, fremstillet på stedet som daguerreotypier, og optaget hovedstæder og andre byer, så som Lybeck, København, Helsingør, Göteborg og Stockholm. Udstillingen med disse prospekter finder sted i ejendommen Stadssmedjegatan 5, første etage, fra onsdag 11. i denne måned og de følgende dage, fra klokken otte om morgenen til middag. Udstillingen vises kun nogle få dage. Det er gratis at besøge udstillingen. De personer, som ønsker at vide mere, eller se hvordan man fremstiller en plade, bedes henvende sig til underskrevne for at aftale en pris for udførelsen. Hvis der er nogle amatører, der ønsker at købe et billede på udstillingen, kan de fleste erhverves straks, for en fast pris på hver plade. Stockholm den 10. september 1840. Neubourg fra Paris. |
Neubourg optog på rejse i juli-august 1840 daguerreotypier i de byer han rejste igennem: Lübeck, København, Helsingør, Helsingborg, Göteborg og Stockholm. De blev udstillet og solgt i Stockholm, hvor han også gav undervisning i daguerreotypi.
Fra Björn Axel Johanssons bog (omslaget) "De første fotograferna" 2006.
|
A list of the livraisons to which references can be found in various sources, including the Journal des débats politiques et littéraires, Gazette nationale ou le Moniteur universel, Le Constitutionnel and the Gazette de France. KILDE HER:
1st Series 1st On 1 Aug 1840. Place du Peuple à Rome; St. Jean d’Acre; Le Colisée à Rome; Monte-Mario 2nd On 12 Sep 1840. Jerusalem; Place du Grand Duc à Florence; L’Arsenal à Venise; La Colonne de Juillet 3rd By 25 Oct 1840. La vallée des Tombeaux; L’Arc de Titus à Rome; Vue prise de Pont Neuf à Paris; Port Ripetta à Rome 4th By 29 Nov 1840. Colonne de Pompée en Egypte; Saint Paul à Londres; Les Cascades de Tivoli; Vue de Beyrouth 5th By 31 Dec 1840. Maison Carée à Nimes; Eglise Vassili Blagennoï à Moscou; Le Môle à Naples; Colonne Trajane à Rome 6th By 23 Feb 1841. Vue de Grenade; Vue de Genève; Santa Maria della Spina à Pise; Vue du Kremlin à Moscou 7th By 1 Apr 1841. Vue de l’Alhambra; Maison de Longwood, St. Hélène; Vue prise de la Piazetta à Venise; Temple du Soleil à Baalbec |
8th By 21 May 1841: Hôtel de ville de Bréme; Temple de Vesta à Rome; Temple Hypèthre dans l’ile de Philæ; Les Arènes à Nimes
9th By 5 Aug 1841: La Tour magne à Nimes; Église de la Marine à Stockholm; Grande Mosquée à Alger; Vue de Alcazar de Séville 10th By 19 Sep 1841: Le Parthénon à Athène; St. Germain l’Auxerrois à Paris 11th to 15th Complete by 12 Dec 1841 2nd Series “Nouvelles Excursions Daguerriennes” Announced 14 May 1842 “First volume” of the 2nd series 1st Unknown 2nd 18 Jun 1843: Le Pantheon; Vue Generale des Ponts; La Métropole de Reims; L’Hotel de Ville de Lyon 3rd 24 Sep 1843: Portail de Notre Dame de Reims 4th 29 Nov 1843 5th By 24 Dec 1843 or 1 Jan 1844 6th By 24 Dec 1843 or 1 Jan 1844 “Second volume” of the 2nd series 7th to 12th Unknown 13th and last 20 Dec 1844 “Complete in 2 volumes” by 1 Jan 1845 but also available as a 3 volume set, consisting of France (51 plates), Italy (28) and “other places” (35). |
Excursions Daguerriennes, Lerebours. 1840'erne.