NAVN: Sophus Peter Frederik Juncker-Jensen
DATA: Født 16.2.1859 i Vejle, død 15.10.1940 i København AKTIV: Selvstændig 1888-1940 ADRESSER: 15.5.1888-1893 Frederiksberggade 21, København 1893-1894 Frederiksberggade 19, København 13.11.1894-1940 Vimmelskaftet 39, København UDDANNELSE: Juncker-Jensen var søn af fotograf J.J. Jensen, Vejle HER Udlært hos J.E. Bøgh i Aarhus, ansat bl.a. hos Støckel i Rønne og hos Budtz Müller & Co. København PORTRÆTFOTOS: ja GRUPPEFOTOS: ja REPORTAGEFOTOS: ? TOPOGRAFISKE FOTOS: ja STEREOFOTOS: nej POSTKORT: nej UDSTILLINGER: ja, Industriudstillingen i 1888 FAGLIG FORENING: Ja, Dansk fotografiske Forening, bestyrelsesmedlem FORGÆNGER: EFTERFØLGER: Sønnen Jens Juncker-Jensen ARKIV: Atelierets negativer 1921–74 og kundeprotokollerne 1922–74 findes på Det kgl. bibliotek. KOMMENTARER: Juncker-Jensen har skrevet "fotografisk erindringer" om sit liv som fotograf. HER. KILDER: Ochsner 1986. |
Nationaltidende 21. december 1888, Juncker Jensen.
|
Sophus Juncker-Jensen som ung fotografassistent hos fotograf Gottlieb Støckel i Rønne først i 1880erne. Juncker-Jensen var uddannet hos fotograf J.E. Bøgh i Aarhus, og i begyndelsen af 1880erne ansat som fotografassistent hos G. Støckel i Rønne. I 1888 fik han sit gennembrud som fotograf med etablering af atelier på "Den nordiske Industri-, Landbrugs- og Kunstudstilling i Kjøbenhavn".
|
Efterfølgende havde han atelier i Frederiksberggade og fra 1894 på den fine adresse, Vimmelskaftet 39 i København, hvor han var en efterspurgt portrætfotograf. To sønner overtog hans virksomhed, bl.a. den anerkendte fotograf Jens Juncker-Jensen, som har skrevet erindringsbogen, Min furiøse fader, 1985. Billederne på Bornholms Museum. Se mere om bogen HER.
|
Juncker-Jensens andet atelier, Frederiksberggade 21. (Lille foto herover og maleriet herunder). I midten sidder Juncker-Jensen selv med sit ældste barn, Ellen.
Fotoatlier i Frederiksberggade 21, København, fra 1888 til 1895
I. T. Hansen: Interiør fra fotoatelieret hos fotografen S. Juncker-Jensen (1859–1940). Sign. I. T. Hansen 1893. Olie på lærred. 22,5×33. Auktion Bruun Rasmussen 27. februar 2017. På bagsiden betegnet “Mit atelier Frederiksberggade 21. Bygget 1888. Flyttede derfra 13/11 1894. Juncker-Jensen”.
Aalborg Stiftstidende 7. december 1888.
Fotografer. Juncker Jensen, København "De større Fotografer have i længere Tid ført en formelig Væddestrid om, hvem der kunde byde Publikum de mest komfortable Atelierer. Hansen & Weller have saaledes indrettet sig meget flot i Koncertpalæet, men dette Firma er dog blevet distanceret af Juncker-Jensen, Udstillingens [Industriudstillingen i København 1888] bekjendte Fotograf, der midt i Frederiksberggade har indrettet sig et saa flot og exentrisk udstyret Atelier, at de fleste Hovedstadsblade endog have fundet Anledning til at tage det i Øjesyn og bringe Beskrivelse deraf. Medens Venteværelserne ere dekorerede i tyrkisk stil med yppige Ottomaner og rige Vægdekorationer, fremtræder selve Atelieret som en italiensk Veranda med prægtig Udsigt over Bugten ved Sorrento, malet af vore største Teatermalere. Ved Hjælp af en mængde forskjellige Bagtæpper kan man efter Behag blive fotograferet i Stue, Skov og Have, mellem Klipper osv. Videre kan Flotheden næppe drives." |
Fotoatelier i Vimmelskaftet 39, København - fra 1895
Vimmelskaftet 39-41. Der står allerede Juncker-Jensen over dagslysatelieret i tagetagen, men Juncker-jensen flyttede først ind i 1895. Illustration fra Illustreret Tidende 1894. (Og fra bogen "Min furiøse Fader, Jens Juncker-Jensen, 1985.)
|
Porten til Juncjker-Jensens atelier i Vimmelskaftet 39. Før 1938. Fra "Min furiøse Fader".
|
Sophus Juncker-Jensen med sin ældste datter Ellen. Foto o. 1892.
|
Et skilt - to meter bredt - anbragt i porten ind til Juncker-Jensens atelier.- Det er firmaets telefonnummer, 8200, med Astrid Neumann i 8-tallet og Ellen Price i 2-tallet.
|
Stor familiekollage -
Ejeren, Mikal Horn fortæller: Dette slægtstræ er fra 1903. Det var fotografen Sophus Juncker-Jensen, der sammen med sin fætter Hans Christian Jensen, indsamlede portrætterne og fik det sat op. Selve billedet måler 70x90 cm. og indeholder 126 portrætter af efterkommerne efter skipper Hans Peter Jensen og Anne Marie Bøgelund i Bogense. Det blev lavet som guldbryllupsgave til Thor og Bolette Jensen og fotografiske kopier i 30x40 til dem i familien der gerne ville have det. Efter Sophus stoppede som fotograf har familien siden kunne købe en fotografisk kopi fra KB's billedsamling i s/h.
Det var jo en søfartsfamilie med rod i Bogense og Middelfart. Begge kirker er med på motivet og sluppen "Ørnen" er på vej ind i Lillebælt med Hans Peter Jensen ved roret. Hans ældste søn Jens Jacob skulle have været Skipper, men han ville det anderledes og blev først maler og sidenhen fotograf i Vejle. Af hans 7 børn blev 3 fotografer Jenny i Skive, Sophus Juncker-Jensen blev fotograf i Kbh. og hans bror Hans Peter Jensen overtog faderens atelier i Vejle.
Det var jo en søfartsfamilie med rod i Bogense og Middelfart. Begge kirker er med på motivet og sluppen "Ørnen" er på vej ind i Lillebælt med Hans Peter Jensen ved roret. Hans ældste søn Jens Jacob skulle have været Skipper, men han ville det anderledes og blev først maler og sidenhen fotograf i Vejle. Af hans 7 børn blev 3 fotografer Jenny i Skive, Sophus Juncker-Jensen blev fotograf i Kbh. og hans bror Hans Peter Jensen overtog faderens atelier i Vejle.
Lidt om Sophus Juncker-Jensen, der bl.a. var med til at forsøge at fotografere fra ballon captif (fastgjort) i Tivoli i 1890.
Roskilde Dagblad 8. august 1890.
|
Juncker-Jensen, der fra ca. 1891 skrev sig med bindestreg, blev udlært hos J. E. Bøgh i Århus, var derpå ansat hos G. Støckel i Rønne og hos Budtz Muller & Co. i Kbh. og etablerede sig 18.5.1888 på den i Kbh. afholdte store nordiske industri-, landbrugs- og kunstudstilling, hvor han havde forpagtet retten til at fotografere og selv ladet bygge et atelier, hvor talrige udstillingsgæster lod sig forevige, ligesom mange købte hans store fotografier af udstillingens eks- og interiører.
1891 foretog han en studierejse til Rusland og Vesteuropa, 1892 udsendte han en fortræffelig optagelse fra Højbro Plads under Christian IX's guldbryllup, og 1894 flyttede han sit atelier fra Frederiksberggade til Vimmelskaftet 39, hvor firmaet forblev i 80 år. Foruden almindelige portrætter eksperimenterede han med relieffotos (se herunder), iværksatte en kampagne for at få folk til at lade deres daguerreotypier restaurere hos ham og fremstillede til udstillingsbrug to à tre meter høje helfigurportrætter af kendte københavnere. Det elegante atelier var en række år ramme om fester for hans venner ved pressen. Juncker-Jensen var særlig dygtig til gruppefotografering i atelieret. Hans fornøjelige optagelser fra de danskes deltagelse i de olympiske lege i Athen april-maj 1906 udkom indklæbet i en bog i tværfolio med tekst af Holger Rosenberg og andre. |
Lolland-Falsters Folketidende 21. oktober 1911. Juncker-Jensen.
Kilde: Bjørn Ochsner, Dansk biografisk Leksikon, 3. udg.
Sophus Juncker-Jensen deltog i filmoptagelserne til "De Dødes Ø" på Hammeren i 1913. Se HER
Ikke blot Juncker-Jensen og hans far var fotografer, men også søsteren Jenny Jacobine Jensen, Skive (1864–1953, gift med sin fætter Martin Jensen, 1864–1915), broderen Hans Peter Jensen (1855–1924), der overtog atelieret i Vejle og sønnen, cand.jur. Jens Juncker-Jensen, f. 9.3.1910, der indtil 1974 videreførte atelieret i Vimmelskaftet. Sidstnævnte har skrevet sin og faderens livsberetninger – Jens’ med et stærkt erotisk indhold. (På KB).
|
1895. Udsigt fra Sankt Nikolaj Kirke mod Rådhuspladsen, hestetrukken sporvogn på Amagertorv. Juncker-Jensen. Det Kongelige Bibliotek.
Der står i Kgl. B.'s kommentar, at der også er automobiler på billedet. Enten er det de absolut første i Danmark, eller dateringen er forkert?
Der står i Kgl. B.'s kommentar, at der også er automobiler på billedet. Enten er det de absolut første i Danmark, eller dateringen er forkert?
1895. Udsigt fra Sankt Nikolaj Kirke mod Slotsholmen, Christiansborg Slot under genopbygning. Det Kongelige Bibliotek.
Tekst fra Bjørn Ochsner, fotograf Junker-Jensen, Sophus Peter Frederik,(16.2.1859 i Vejle -15.10.1940 i København)
Søn af J. J. Jensen, Vejle; broder til H. P. Jensen, Vejle. Skrev sig fra ca 1891 med bindestreg. G. 3.7.1885 m. Frederikke Amalia Rentzmann (28.10.1867-12.2.1902) og derpå m. Rigmor Ida Wilhelmine Holzmann (7.3.1883-9.9.1978). Lærte hos J. E. Bøgh i Aarhus. Ca. 1882—ca. 1883 ansat hos G. Støckel i Rønne, se Jensen, S. Juncker. Senere ansat hos Budtz Müller & Co. og gengivet på gruppefoto 1887 fra dette firmas atelier [KB], 4°. Etabl. 18.5.1888 på udst. i København, hvor han havde forpagtet retten til at fotografere på udstuillingen og selv havde lade bygge et atelier. Talrige fotos fra udst. i København 1888. Hans atelier på udst. i 1888 er omtalt og gengivet i »Haandbog under Den nordiske Industri-, Landbrugs- og Kunstudstilling i Kjøbenhavn 1888«, s. 113. Den gamle By, Århus, har kapsel med 25 fotos ca. 12 x 16,5 cm: »S/S Rovena. Minder fra Reisestipendieforeningens Ruslandstur 1891.« Skildrer sin Ruslandsrejse 28.6.1891ff. i Ber. f. Da. fot. Foren., VI, 1890-91, s. 478ff. Fortræffelig optagelse fra Højbro Plads under Chr. IX's guldbryllup [Da. hist. bl. 2° 1892]. Se herunder. KB har album i tværfolio med 62 indklæbede fotos ca. 12 x 16 cm: »De danske Deltageres Rejse under Dansk Idrætsforbund til De olympiske Lege i Athen 13. April-10. Maj 1906«.
Ca 1893—ca. 1910 havde hans visit- og kabinetsfotos forneden på kartonens bagside påtrykt årstal. Ca. 1904 iværksatte han en større kampagne for at få folk til at indsende deres daguerreotypier til restaurering og affotografering. Se Hver 8. Dag, 28.2.1904, s. 349. Til udstillingsbrug fremstillede han helfigursportrætter i over legemsstørrelse af kendte Københavnere. Protokollerne 1922ff. er på KB. De ældre prot. er forlængst tilintetgjort. R. af D. 22.8.1938. Dansk Haandv.-Stat I, 1932 (m/portr., auto). Nekr. m/portr. (auto) i D.f.T., LXII, 1940, s. 81f. D.B.L. III.; 1892 og 1894. |
Bagsiden af fotografiet herunder, 1888, Christian IX's regeringsjubilæum, 1863-1888.
|
Christian 9s regeringsjubilæum 1888. Optoget kommer ud af Bredgade til Kongens Nytorv, 15. november 1888. Fotograf S. Juncker-Jensen, S. (1859-1940). Foto på Det Kongelige Bibliotek.
Sophus Juncker-Jensen var så dygtig en forretningsmand, at han erhvervede eneret på fotografering på den store Industriudstilling i København i 1888. Det var starten på hans meget store succes som fotograf. Billedet her af Tivolisøen og udstillingsbygningen. Det og flere er på Det Kongelige Bibliotek - online. Se flere og mere HER.
|
Platinotypie: Platinotypi er fremstilling af holdbare fotografier på papir, der indeholder platinsalte; det samme som platintryk.
Randers Dagblad, 2. maj 1892. Juncker-Jensen.
|
Relieffotos
Relieffotografering, gipsmatrice fra Sophus Juncker-Jensens atelier (Dansk Fotomuseum). Herover omtale fra Nationaltidende 10.9.1897. Se mere HER.
|
KB har relieffoto fra april 1898 af Olga Dömel, g. Löfqvist. I alt fire sådanne relieffotos fremstilledes hos J. J., efter sigende med Johannes Klein som modellør.
Ukendt kvinde, 1918. I hvert fald kunne man forestille sig, at Sophus Juncker-Jensen selv havde fotograferet dette fine portræt.
|
Horsens Social-Demokrat 29. oktober 1919.
|
Juncker-Jensens affotograferinger af daguerreotypier
Hver 8. Dag - nummer 22 - 28. februar 1904 - side 348-349. Fra FK Clarkfeldts samlinger.