Chr. Neuhaus (1833-1907) Kjøbmagergade 14, Kbh, fotograf 1862-1894
NAVN: Christian Rasmus Neuhaus
DATA: Født i København 13.3.1833, død i København 21.3.1907 AKTIV: 1862-1894 ADRESSER: 1862, etableret i åben gård i Nyboder, dog med tag af lærred. 1862-1894 Købmagergade 14, København UDDANNELSE: Uddannet som glarmester. Udlært og arbejdet hos fotograf Striegler, København. PORTRÆTFOTOS: ja, fotografens største indsats. GRUPPEFOTOS: ja REPORTAGEFOTOS: ? TOPOGRAFISKE FOTOS: En lille produktion, bl.a. Expedition til Norge 1890 STEREOFOTOS: nej POSTKORT: nej UDSTILLINGER: ? FAGLIG FORENING: Ja, Dansk fotografisk forening EFTERFØLGER: Oluf W. Jørgensen. ARKIV: Formentlig er der topografiske glasnegativer på Københavns Museum/Kongelige Bibliotek. KOMMENTARER: Fortrinsvis portrætfotograf, 14. november 1886 nåede han op på nr. 100.000. Medlem af Dansk fotografisk Forening, formand 1894-1897. Formand og kasserer for Understøttelsesfondet (som bl.a. fik opført fotografernes hus i Ryesgade i København). I 1894 overdrog han forretningen til sin medarbejder Oluf W. Jørgensen, som fortsatte virksomheden (Se HER). Chr. Neuhaus overtog i 1893 Vilhelm Tillges store negativsamling (se nederst på siden). Oluf W. Jørgensen kopierede dem i meget stort antal, så mange fejlagtigt har troet, at de var fremstillet af ham selv ellers hans læremester Chr. Neuhaus. Mere tekst længere nede på side. Fotograf Chr. Neuhaus, 1833-1907. Fra Dansk fotografisk Tidsskrift april 1907. Nekrologen er skrevet af Peter Elfelt.
|
Christian Neuhaus, Christian Rasmus Neuhaus, 13.3.1833-21.3.1907, fotograf.
Christian Neuhaus stod i glarmesterlære, men skiftede ca. 1858 til fotografien, idet han gik i lære hos og derpå arbejdede for Rudolph Striegler (HER) , der var ved at tjene en formue på sine visitkortfotos. Foråret 1862 etablerede Christian Neuhaus sig i en åben gård i Nyboder med et halvtag af lærred til at beskytte kunderne og sit apparat. I slutningen af dette år flyttede han til Købmagergade 14 og virkede der til 1894, hvorpå hans mangeårige medhjælper Oluf W. Jørgensen videreførte firmaet i fem år som Christian Neuhaus' efterfølger. Christian Neuhaus portrætoptagelser er sobert, men ret traditionelt arbejde; i første halvdel af 1860'erne mest helfigurs, stående, med en stol som støttemøbel og kanten af en portiere som dekoration, derpå overvejende brystbilleder, indtil begyndelsen af halvfjerdserne vignetterede, senere mest ovalt afmaskede. Kilde: Bjørn Ochsner, Kgl. Bibl. Fra 3. udgave af Dansk Biografisk Leksikon, der udkom 1979-84. |
1872 udførte Christian Neuhaus til senere overstaldmester, ordensmarskal August Haxthausen en på tolv plader optaget fem fod lang og én fod høj helfigurs portrætgruppe af den kgl. staldetats personale; i halvt format gaves billedet til en større kreds.
Christian Neuhaus' udendørs optagelser fra det gamle København er især kendt fra de mange aftryk Oluf W. Jørgensen (HER). fremstillede i 1890'erne. Sommeren 1890 fotograferede Christian Neuhaus sammen med sin københavnske kollega F.C.C. Mottlau Den danske Fodgjænger Expedition gjennem Norge, arrangeret af Herr Directeur Ritter i Kjøbenhavn og udsendte samme år en suite på atten af disse optagelser med litograferet titel. 1905 fik Christian Neuhaus Dansk fotografisk forenings sølvmedalje og diplom som æresmedlem efter 1894-97 at have været foreningens formand og i mange år formand og kasserer for dens understøttelsesfond. Familie: Christian Neuhaus blev født i København (Fødsst.), død på Frederiksberg, begravet i København (Ass.). Gift 17.6.1860 i Kbh. (Pauls) med Christine Marie Lind, født 4.7.1833 i Kbh., død 18.7.1907 på Frbg., datter af arbejdsmand Lind. Bibliografi: P. Elfelt i Dansk fotografisk t. XXIX, 1907 49f. |
Resumé: Christian Rasmus Neuhaus født i København 1833, død samme sted 1907
Oprindelig udlært som glarmester. Udlært og arbejdede hos fotograf Striegler i København. Etablerede sig i 1862 i en åben gård i Nyboder, dog med tag af lærred. Efter trekvart år flyttede han til dette hus (til venstre) i Købmagergade. (Mon ikke det er fotograferet af Chr. Neuhaus?) 1865 blev han medlem af Den fotografiske Forening og var med i bestyrelsen. 1872 udstillede han på Industriudstillingen i København. 1894 gik han på pension 1894 overtog Oluf W. Jørgensen atelieret som bestyrer. 1899 skiftede atelieret navn til Chr. Neuhaus Eftf. (I nabohuset, Købmagergade 12, havde forskellige fotografer til huse: 1896-1898 Constantin Philipsen (1859-1925) senere filmdirektør. 1899-1905 Atelier Moderne v/ P.M. Marius Christensen. 1905-1908 Jacob Saxtorph-Mikkelsen "Atelier Cito" 1909-1914 Carl Martin Clausen) Købmagergade 14, hvor Chr. Neuhaus havde sit atelier fra 1862 til 1894. Hans nære medarbejder Oluf W. Jørgensen overtog atelieret og var her til 1915. (Ochsner). Læg mærke til indgangen der er flankeret af to udhængsskabe, fyldt med billeder). (Bemærk "Fotografisk..." i nabohuset nr. 12). Niels Ludvig Mariboes billedsamling. KM.
|
Fotograf Chr. Neuhaus, 1833-1907. Fra Dansk fotografisk Tidsskrift april 1907. Nekrologen er skrevet af Peter Elfelt.
I artiklen oplyses det, at disse to fotografier blev optaget i Chr. Neuhaus' allerførste atelier, som blot var "en aaben Gaard i Nyboder; Taget var et Stykke Lærred, og Møblementet et Sybord og en Stol, Apparaterne et Kamera med Objektiv, Cuvette med Sølvblad - det var jo i de vaade Pladers Tid."
Fotografiet - af hans unge kone med børn (?) var fra 1862.
Fotografiet - af hans unge kone med børn (?) var fra 1862.
Flere godbidder fra Gerhard Rydings samlinger: Foto Chr. Neuhaus, København. Knæstykke - måske portræt af fotograf Chr. Neuhaus selv - set forfra og bagpå? Cdv. Bagsidetrykket benyttede fotografen i 1870'erne.
Foto Chr. Neuhaus, Kbh., Kvindelig fotograf, måske fotografens kone? 1860erne. Fra Julius Folkmanns foredrag februar 1917 "Fotografiens Udvikling". Dansk fotografisk Tidsskrift april 1917.
|
Foto Chr. Neuhaus, København. En ung mand ved et ældre salonkamera (?). Yngste elev, måske sønnen Even Neuhaus? cdv, Fra Gerhard Rydings samling.
|
Sønnen, Christian Peter Frederik Neuhaus emigrerede til Australien i 1897.
Fotograf Chr. Neuhaus og hustru Christina havde fire drenge:
The four boys were Even (born 1863), Viggo (born 1864), Christian Peter Frederik (born 1869) and Axel (born 1871).
The four boys were Even (born 1863), Viggo (born 1864), Christian Peter Frederik (born 1869) and Axel (born 1871).
Fotograf Chr. Rasmus Neuhaus o. 1870 med sønnen Christian Peter Frederik Neuhaus, som immigrerede til Australien i 1897. Billederne tilhører Bob Peake, sønnesøn af Christian Neuhaus og bosat i Australien.
|
Chr. Neuhaus' fire sønner: Even, Viggo, Axel og Christian. This photo would be from about 1873. The youngest child, Axel, was born in 1871. Two of the boys died relatively young - Viggo in 1900 and Axel in 1904, so most of the family events after they died centred around Even and his children and Christian and his family in Australia.
Berlingske 20. december 1904.
|
Fotograf Chr. Rasmus Neuhaus og hustru Christina, foto af (sønnen) Even Neuhaus. Se HER.
Den ældste søn Even Neuhaus fortsatte fotograferingen. (Også af familiemedlemmerne) Se HER.
Berlingske 22. marts 1907.
|
Cristian Neuhaus' største opgaver - ved siden af portrætfotograferingen
Foto fra 1865 af Constantin Hansens maleri "Den Grundlovgivende Rigsforsamling i 1848" af fotograf Christian Neuhaus.
Christian Neuhaus' fotografi af Constantin Hansens maleri, der kunne købes i Chr. Falkenbergs Boghandel, var den første gengivelse af det store værk. (Fra Hannemarie Ragn Jensen: Verden set på ny: fotografi og malerkunst i Danmark 1840-1900, '"En bedrift – Den Grundlovgivende Rigsforsamling malet af Constantin Hansen", side 31-42.) Kbh. Adressecomptoirs Efterretninger, 17. oktober 1865.
|
Værker - forkert opfattelse:
Han var primært portrætfotograf, men har også udført en lang række optagelser af Københavns bygninger og steder, fx billeder fra Tivoli i 1867. Hans udendørs optagelser fra hovedstaden er især formidlet via de mange aftryk, som Oluf W. Jørgensen fremstillede i 1890'erne. OBS!! Hvor stor han produktion af prospekter er, er dog et spørgsmål. Neuhaus portrætfotografi var i første halvdel af 1860'erne primært personer i helfigur, stående, med en stol som støttemøbel og kanten af en portière som dekoration. Siden blev det overvejende brystbilleder, som indtil begyndelsen af 1870'erne var vignetterede, senere mest ovalt afmaskede.
Neuhaus overtog Johan Frederik Buschs negativer efter Vilhelm Tillges død. De gik derefter videre til Oluf W. Jørgensen. Særlige opgaver I 1865 udførte Neuhaus et fotografi af Constantin Hansens enorme maleri Den Grundlovgivende Rigsforsamling, hvilket var noget af en bedrift. Samme år blev han optaget i Dansk Photographisk Forening, hvor han i 1879 kom i bestyrelsen. Christian Neuhaus' fotografi af rigsdagsbilledet kunne købes i Chr. Falkenbergs Boghandel. Boghandler Wøldike tilbød Hansen et honorar på 50 Rigsdaler for retten til at udgive dette fotografi af det store historiske billede. Bestilleren af maleriet, Alfred Hage, gjorde dog indsigelse mod honorarets størrelse, da fotografen mødte op for at fotografere, og forlangte det fordoblet, hvilket det blev, om end betalingen trak ud. 1872 udførte Neuhaus til senere overstaldmester, ordensmarskal August Haxthausen en på tolv plader optaget fem fod lang og én fod høj helfigurs portrætgruppe af Den Kgl. Staldetats personale. I halvt format blev billedet distribueret til en større kreds. Neuhaus var efter alt at dømme selv med på Den danske Fodgjænger Expedition gjennem Norge, arrangeret af Herr Directeur Ritter i Kjøbenhavn, der foretog en vandring gennem Norge sommeren 1890. Sammen med grosserer og fotograf F.C.C. Mottlau fotograferede han vandringen, som blev ledet af en direktør Ritter fra København. Resultatet var en serie på 18 billeder med danske turister i norske landskaber. Kilde: Bjørn Ochsner, Kgl. Bibl. Fra 3. udgave af Dansk Biografisk Leksikon, der udkom 1979-84. |
Berlingske 6. juni 1915
Arvtager af Vilhelm Tillges store samling af glasnegativer: ( HER).
Til venstre: Omtale i Berlingske 16. maj 1893.
Vilhelm Tillge var i høj grad topografisk fotograf og hans mange optagelser af København fra 1860-1870'erne, vådkollodiums-perioden, er af stor værdi i forhold til historieskrivningen i København - og Københavns omegn.
Vilhelm Tillge havde selv overtaget J.F. Buschs' store negativsamling. Det har betydet, at Chr. Neuhaus er blevet krediteret for mange flere "prospekter", end han selv optog, fordi hans efterfølger fra 1894, Olaf W. Jørgensen fra da af kopiere rigtig mange kopier af de gamle negativer. Han fortjeneste er så, at billederne er blevet bevaret. Det ser ud til, at fotograf Peter Elfelt overtog denne samling, foruden adskille andre negativsamlinger af de ældste københavnerfotografer. Hvilke og hvor stor Chr. Neuhaus' produktion af "prospekter" var, er jeg pt. ikke klar over. (2019). Jeg fik i februar 2019 en samling (21) kopier af glasnegativer fra Oluf W. Jørgensen, som jeg prøver at datere. HER. |
Fotograf Chr. Neuhaus, Kjøbmagergade 14, Kjøbenhavn. Interiørbillede. Uden oplysninger. Sidst i 1890'erne. Blindtryk. Samling avk.
Chr. Neuhaus Eftf. Oluf W. Jørgensen. 1853-1922. Ejer af atelieret 1894-1922. HER
Kom i lære hos Chr. Neuhaus i 1865. Overtog atelieret i 1894 og have atelieret til sin død i 1922.