Peter Lorents Fangel, 1837-1922, fotograf i Middelfart fra 1887
|
(DU ER HER: >Fyn >FYN A-F >Fangel, P.L. Middelfart)
|
Til siderne med Fangels landsdeles stereobilleder: Fynske byer HER, Fynske herregårde HER, Lolland-Falster HER, Sjælland HER,
København HER. 1888-industriudstilling Kbh. HER. Samsø, Bogø, Møn HER, Bornholm HER. Jylland HER. Slesvig-Holsten HER. Norge HER.
København HER. 1888-industriudstilling Kbh. HER. Samsø, Bogø, Møn HER, Bornholm HER. Jylland HER. Slesvig-Holsten HER. Norge HER.
NAVN: Peter Lorents Fangel
DATA: Født i Harndrup Mark 17.6.1837, død i Middelfart1922 AKTIV: (1872) 1887 ff. ADRESSER: Nygade 17, Middelfart UDDANNELSE: Snedker, naver bl.a. i Berlin, Wien og Geneve 1857-1867. PORTRÆTFOTOS: nej - vist kun som stereo GRUPPEFOTOS: ja REPORTAGEFOTOS: ja TOPOGRAFISKE FOTOS: ? STEREOFOTOS: speciale stereofotograf POSTKORT: ? UDSTILLINGER: ? FAGLIG FORENING: ? FORGÆNGER: EFTERFØLGER: ? ARKIV: Middelfart Museum, ca. 7000 glasnegativer og stereoskopbilleder, hans erindringer mv. Den gamle By i Aarhus ejer 79 aftryk af glasplader med stereoskopbilleder fra Fangels fabrik. Alle aftrykkene måler 8x9 cm. og alle motiver er fra Århus eller Århusrelateret. Samlingen er købt af Middelfart Museum. Billeder på arkiv.dk HER. Følgende findes på Middelfart Byarkiv: 1-2 1857-1922 - Personlige dokumenter 1 1857-68 Vandrebog, udstedt 12.1.1857 i Odense 2 1913-22 Begravelsesbrev. Middelfart Kirkeinspektion, 6.3.1913. 2 begravelseskvitteringer. Ialt 3 ark. 3 1895 - Korrespondance 3 1895 Brev fra M. Jensen, Kolding, dat. 25.2.1895, brugt til notater af Fangel. 1 ark. 4 1916 - Dagbøger, memoirer o.l. 4 1916 (1922). Fangels håndskrevne livserindringer. Med indsatte nekrologer og fotografier. Lagt i et læderbind. Med notits af datteren Marie, dateret 13.1.1946. Heri også kuvert med to nekrologer. 5 1889 - Sager 5 1889 Fortegnelser over Fangels billeder: - Håndskrevet, nr. 1-4600. - Håndskrevet, nr. 4601-7125. - Trykt pjece, 12 s. + omslag. - Trykt katalog, indklæbet i lommebog, med Fangels notater. 6 1922-1929 - Udklip 6 1922-1929 1922 Kuvert med to udklip fra omtale af PLF til hans 85 års dag 1929 Notits med liste over noget, der synes at være afleveringer, som MIM modtog i 1929. 1 s. 1929 Kuvert med fortegnelse over negativer, som MIM modtog fra familien i 1929. KOMMENTARER: Fangels fætter var fotograf A.N. Høeg som han lærte at fotografere af. Sammen begyndte de at fremstille stereoskoper 1872, begyndte selv at optage stereofotos 1887. Fangel nåede at fremstille ca. 7.125 stereobilleder fra hele Danmark, incl. Slesvig-Holsten og lidt fra Norge. (Se mere herunder) Peter Lorens Fangels egne livserindringer, 1837-1922, læs dem på OBJEKTIV, HER. Udgivet i Objektiv af Peter Randløv, udskrevet af Erik Fersling 1995. Randløvs affotografering af Fangels nummerprotokollen er HER. KILDER: Ochsner 1986. Middelfart Byarkiv, erindringer mv. Middelfart Avis. 23. marts 1869. Fangel. En af Fangels første annonceringer, efter at han vendte hjem fra sin store udlandsrejse.
Middelfart Museum: Peter Lorents Fangel (1837-1922) var egentlig ligkistesnedker i Middelfart, men fra 1887 også fotograf. Efter hans død modtog MIM i 1923 en "samling fotografiske Negativer" samt div. fotografier, jvf. protokollen. Senere er også arkivalier som hans erindringer tilgået museum/arkiv. Fra 1960'erne til 1990'erne har hele materialet oplevet flere "bodelinger" og været anbragt dels på arkivet, dels på museet. Fra 1994 har det dog været sådan, at egentlige arkivalier, herunder kataloger til optagelserne, er anbragt på MBA, mens glaspladerne står på MIM. Papiraftrykkene af pladerne er sat nummerorden i ringbind på MIM - sikkerhedskopier af pladerne, dvs. affotograferinger af enkeltplader, er placeret blandt MIMs negativer. Papbilleder, dvs. de originale billeder som PLF solgte, findes både på MBA (registrerede) og MIM (uregistrerede). Vi arbejder p.t. på at afslutte en renskrift af PLFs kataloger med angivelse af eksistensen af glas/pap/affoto mv. HH/2001.
Sagen indeholder 1) korrespondance omkring Fangel 2) Kopier af vandrebog, tillægskatalog og erindringer. 3) Litteratur. (2021) Middelfart. Wedelsborg. Alleen fra Adlerhus (i midten). Med Fangels barnevogn, hvori han havde alt sit fotografiske udstyr. (Kilde RODSMM1454)
Vognen optræder på mange af Fangels billeder. Skulle man tage et godt stereobillede, skulle der helst være noget helt i forgrunden, så virkede 3D-effeten bedst. |
Foto Peter Fangel, M;iddelfart. Gadeparti af Nygade, Middelfart, set mod nord , mod Algade. Fangel selv boede med sin familie i nr. 21, som vist lå, hvorfra fotografen har taget sit billede. Middelfart Byarkiv.
Marie Suhr ”Minder fra Middelfart”, 1971.
Fra forordet: … en beskrivelse af min barndomsgade, Nygade, og glimt fra andre dele af Middelfart by fra sidste halvdel af halvfemserne og op til 1907-8-9. … Byrådsmedlem Marie Suhr (1892-1973). Døbt Gertrud Marie Hansen, f. i Middelfart. 30.5.1892. Gift 1915 i Middelfart med skrædder, senere skræddermester Laurits Christian Suhr. Radikalt medlem af byrådet 1943-46. Enke 1961. Død efter strengt sygeleje 29.5.1973. (Kilde arkiv.dk, Middelfart Byarkiv). s. 33 ff.: To skikkelser, der daglig færdedes i gaden [Nygade, Middelfart] var Fangel og madam Fangel; de havde deres travle virke i hjemmet Nygade 21. De kom ikke langt fra deres eget område, men det var også rigeligt stort. På hver side af huset var til gaden et stort ubebygget areal, og, bag dette, en meget stor have med mange dejlige frugttræer. I dette ægteskab var seks meget smukke døtre, dr var voksne og alle bosat i København og kun kom hjem på ferie om sommeren. Fangels var et par meget særprægede mennesker, der levede livet på deres egen, aparte måde. Madam Fangel var tysk af fødsel, og hun talte alle dage med tydelig, tysk accent. De levede helst af produkter fra egen have og mælken fra deres geder; de havde altid to geder, der græssede i grøften på Bjergbanksvej, hvor madam Fangel trak dem om henad middagen, og hentede dem hjem igen om aftenen. Hvis det var blevet mørkt, og der faldt en bemærkning til madam Fangel om det sene tidspunkt, var svaret: ”Der er jo intet af være bange for, på Bjergbanken bliver der engang meget lys, og der kommer til at gå mange mennesker”. Dette svar blev betragtet som fantasi, men kom til at passe i alle enkeltheder, for det er her, banegården ligger. Var deres levevis ejendommelig, var deres opvarmningsmateriale ligeså, findelt bark, sidstnævnte lå ofte i store dynger ved siden af huset, barken har sikkert været affald fra garverierne her i byen. Hvis spåner og bark var brugt op, hentede Fangel nedfalden løv fra skoven, og dette blev kørt hjem i sække, anbragt på en gammel barnevogn, hvor kalechen var fjernet. Samme barnevogn blev brugt, når Fangel drog ud i landet for at fotografere, så havde han fotografiapparatet og anden bagage anbragt på denne temmelig antikke barnevogn med træhjul. Horfor jeg kan fortælle så mange enkeltheder om dette ejendommelige ægtepar, er, frodi Fangels og mine forældre byttede avis. Fangels holdt Københavns Socialdemokrat, og mine forældre holdt Middelfart Venstreblad, så lige fra halvfemserne til Fangel døde først i tyverne, foregik denne avisbytning. Det var altid madam Fangel, der hen på eftermiddagen kom hen til os med Socialdemokraten, og da hun havde stor fortrolighed til min mor, men ikke talte med så mange andre, har denne lille tur med avisen og en passiar, næsten altid om hendes døtre, måske været et lille lyspunkt for hende i den daglige trummerum. Jeg var glad for hendes små ærinder, for ofte vankede der noget dejlig frugt til mig, kirsebær, pærer, æbler, blommer, alt efter årstiden. Frugten var altid gemt under hedes forklæde. Fangel måtte ikke vide, at hun gav noget bort. Madam Fangel benævnede altid kun sin mand som han. Madam Fangel døde 1908 eller 9, efter den tid kom Fangel ofte til mine forældre vinteraftener og fik kaffe og en passiar. Han talte gerne om sine oplevelser fra ungdommen, og var en glimrende fortæller. Han yndede også at redegøre for, hvor billigt han kunne leve, og det kunne alle andre også hvis de ville. Det kan måske virke mærkeligt på eftertiden ved tanken om, at nogle mennesker havde sådan en levevis, men beboerne i Nygade, der oplevede den, tog det som en naturlig ting. Dette var Fangels ¨, og sådan var de. Som det ses på ovenstående billede med skiltet P. Fangels Ligkistemagasin, [ikke vist her pt.] har Fangel været snedker, men i halvfemserne var ligkistesnedkeriet overtaget af snedker Erik Rasmussen i huset ved siden af (nr. 19). Fangel var nu gået over til stereoskoper, og til disse hørte jo specielle billeder, og så tog han, mest til fods, hele landet rundt og fotograferede. Disse billeder blev sammen med stereoskoperne eksporteret til Amerika, de var beregnet til at sælge til danske emigranter, der i tiden omkring århundredskiftet i stort tal søgte lykken i det fremmede land. Om de så fandt den er en anden ting. Men billeder og stereoskoper var der stor afsætning på. Det var en danske i San Francisco, der var aftager, men efter jordskælvet i denne by 1906 hørte Fangel ikke mere fra ham, så han regnede med, at danskeren var omkommet ved jordskælvet. Efter den tid solgte Fangel så sine stereoskoper og billeder på hjemlige steder, og afsætningen var ganske god. Der var ikke så meget folk kunne underholde sig med, så det var et yndet tidsfordriv at kigge på disse billeder fra hele landet. Fangel var så afgjort Nygades mest særprægede personlighed. Han havde været i det store udland i mange år, og kunne fortælle om sin tid som rejsende håndværkersvend. Han havde været både i Frankrig, Italien, Svejts og Tyskland, men det var mest Tyskland, han fortalte om, og ikke mindst om de store politikere, som han havde været på nært hold. Navnet Karl Marx og ordet socialisme blev gentaget atter og atter. Der var tillige navne som Poul Geleff og Louis Pio, disse to var danske socialister og havde været arresteret for deres overbevisning. Det var noget, der blev talt om. Fangel var som sagt en god fortæller, som andre, der ikke havde set stort mere end Vestfyn, gerne lyttede til, og han havde altid et forum i trappestensforsamlingen. (Marie Suhr fortæller om trappestensforsamlingen, at det var mænd, der om aftenen satte sig udenfor husene, flere sammen, på nogle brede trappesten – og snakkede … ) … Fangel var jo undertiden med i denne trappestenspassiar, men trods hans redegørelser for Karl Marx’ ideer, og al anden snak om både socialisme, nihilisme, og måske andre ”ismer”, så var og blev de fleste af hans tilhører ”radikale”. Nu mange år efter kan jeg da se, at Fangel egentlig var en kulturspreder i det lille Nygadesamfund. Han må have haft en enestående hukommelse, for hvor var han godt hjemme i sit politiske stof, såvel som i sprog som i andre ting, der interesserede ham, og hans tilhørere fik viden om det, der rørte sig ude i verden, hvilket de sikkert ikke havde fået ad anden vej. … |
En af mine absolutte favoritfotografer er Peter Lorents Fangel, 1837-1922, fotograf/snedker i Middelfart fra 1869. Han havde en stor stereobilledvirksomhed og han turede land og rige rundt med sit grej og fotograferede og udgav sine stereobilleder fra 1887-1901. Han var så langt ude på landet man kunne komme, han var i København, han har fotograferet herregårde og flotte parkanlæg og han var "reportagefotograf", før nogen vidste hvad det var. Han fotograferede, når man havde fanget en bardehval i Middelfart og når der var hestemarked i Holstebro, og meget mere. Her har han været i Jernbanegade i Hjørring, hvor han har fanget fotografkollega Kirstine Lunds gavlreklamer og det med tre fotografer i forgrunden. Kilde RODS, TM.
Peter Lorents Fangels produktion af stereoskoper fra 1872
Fotograf H. Hansen, Odense (se hele stereobilledet herunder): Peter Lorents Fangel med familie med et stort udvalg af hans stereoskoper på bordet. Fangel-ægteparret havde syv smukke døtre.Foto tilhører Peter Randløv, RODS.
Stereoskop, fremstillet af P.L. Fangel, efter Holmes Stereoskop, en amerikansk model. Fangels er ikke ovalt som originalen, men kasseformet. Tilhører Peter Randløv. Kilde Objektiv. 1995.
1872. Kjøge og Omegns Dagblad. 5. august 1872. Omtalen er hentet i Middelfart Avis.
Tilsvarende i Bornholms Tidende 10. august 1872. |
Fotograf H. Hansen, Odense: Fangel med familie med et stort udvalg af stereoskoper på bordet. Tilhører Peter Randløv, RODS.
Peter Lorents Fangel med to af sine - syv - døtre. Tilhører Peter Randløv. RODS 1342.
En af de meget særlige danske fotografer var Peter Lorents Fangel fra Middelfart, 1837-1922. Han blev uddannet som snedker, rejste i syv år som farende svend i Tyskland og Schweiz, var på farten i ti år, fandt sin hustru i Tyskland og de blev gift i 1868. Men i 1866 havde han været på en kort tur til Paris, der havde han købt et stereoskop og et dusin stereoskopfotos - og dermed var hans fremtid bestemt.
I 1872 begyndte han at fremstille stereoskoper og i 1887 tog han selv fat på at fotografere (da kunne han benytte de tørre glasnegativer, der var meget nemmere at have med at gøre, end de ældre vådplader) og fremstille stereokopbilleder. Fangel nåede at fremstille 7.125 stereobilleder fra hele Danmark, fra Slesvig-Holsten og lidt fra Norge. (Kun Peter Elfelt fik fremstillet lidt flere stereobilleder end Fangel.) Fangels billeder udmærker sig ved at være nærmest "snapshots", ofte charmerende impulsbilleder, gerne af markeder, torve- og byliv. Men han fotograferede også seværdigheder i købstæderne og på landet, fabriksanlæg, møller, jernbaner, havne - og smukke snelandskaber og haveanlæg. Han rejste over det meste af Danmark og tog billeder, fra Skagen til Bornholm. Fra 1887-1901. Han har skrevet sine livserindringer, især om årene på valsen i Europa, men også om hans fotografering. Til venstre: Peter Lorents Fangel. Foto (halvdelen af et stereobillede) i Middelfart Byarkiv.
|
1877. Middelfart Avis. 21. marts 1877. Fangel.
|
1877. Middelfart Avis 24. marts 1877. Fangel.
|
... indeholdende ca. 500 af de interessanteste Prospekter fra alle Lande samt teatralske Scener fra den store Opera i Paris. Endvidere en stor Mængde Papirbilleder fra alle Jordens Egne samt fortrinlige Fotografier af Maanen ...
Jorden rundt i 80 Minutter se reklamen HER.
I 1877 købte Fangel i Hamborg 350 glasstereoskopbilleder samt et revolverstereoskop efter hvilket han kopierede/fremstillede 24 stk. Billederne blev benyttet til forevisning rundt om i landet under titlen "Jorden rundt i 80 minutter" iflg. hans plakat (Fra Peter Randløv) og annoncer i aviserne. V. Tillge, der da var en succesfyldt stereofotograf i København, havde samme forvisning i 1876. Se mere HER. Jules Vernes verdensberømte roman "Jorden rundt i 80 Dage udkom i 1873 og på dansk i 1876. Det må have været inspirationen til den rejse i stereoskopfotografiets verden.
Man kunne forestille sig, at både Tillge og Fangel havde investeret i Claude Marie Ferrier's plader (senere Ferrier Pere & Fils & Soulier). De fremstillede verdens fineste glasstereoskopbilleder. Se siden HER. Men Fangel fortæller i sine erindringer om købet af pladerne i Hamburg. |
Fangels "Jorden rundt i 80 Minutter" - fra 1880'erne (?). Tilhører Peter Randløv. Se begge sider HER.
|
Fyens Stiftstidende 28. september 1877.
1879. Jyllandsposten 3. august 1879. Fangel.
|
1882. Middelfart Avis, 13. januar 1882. Fangel. Fangel var snedker og overtog sin fars snedkervirksomhed i Middelfart. Her fremstillede han bl.a. ligkister til byens borgere.
|
P.L. Fangels egen produktion af stereobilleder fra ca. 1887
Et pantoskop er en tidlig vidvinkellinse som ses i apparatet herover, som nederst er stereoskop. Det er ikke fremstillet af Fangel. Privateje.
|
Middelfart Avis 15. februar 1888. Fangel. Det var vel lidt af et tilbud, at man kunne få et stereobillede af sin egen ejendom med i købet. Man støder faktisk på den slags billeder.
|
Egebjerg Vandværk, Horsens. 1893. RODS MM0654. Jvnf. avisomtalen herover.
P.L. Fangel, udstilling i Aarup 1888. Nr. 0737. RODS MM0776. I 1888 var der den store Kunst- og Industriudstilling i København. Jeg har ikke kunnet finde nogen i Aarup. Men med det lavloftede rum er det sikkert på Fyn. Og bemærk, et tidligt interiørfotografi.
Peter Lorents Fangel, snedker og fotograf: Lykkesholm ved Nymølle på Fyn. To drenge, en med trækvogn og en med Fangels barnevogn, der indeholdt det grej han brugte, når han fotograferede. De to drenge er vel hans hjælpere. Han havde syv døtre. RODS MM0581.
Fangels allersidste billeder?
4. juli er amerikanernes uafhængighedsdag. I Danmark blev dagen fejret lokalt af enkelte hjemvendte emigranter, men fra 1912 dannede Rebild Bakker rammen for festlighederne, som var et stort tilløbsstykke. Jeg tænkte at der kunne være et stereofoto af begivenheden. Det er der måske også? Fotografen er Peter Fangel fra Middelfart. Han holdt vist op med at fotografere omkring 1900-1902 (?). Dette stereobillede med nr. 7129 må være noget af det allersidste han optog i følge hans håndskrevne protokol. Han kalder det: "Ræbild Bakker Udsigt mod Indgangen". Og der var flere billeder fra stedet, iflg. hans protokol - det første hedder "Fra Ræbild ved Mødets Aabning". Mon ikke den gamle rejsefotograf født 1837, død i 1922, der ville forevige den store begivenhed? For parken åbnede 5. august 1912 - og det passer vel med det store fremmøde vi ser? I år (2020) er festen aflyst.
Rebild Bakker før indvielsen august 1912. 8x8 lantern slide (efter et halvt stereobillede af Fangel?). Fra Lokalhistorisk Arkiv for Skørping Kommune.
Motivmæssigt kunne det også have været et Fangel-billede, men der må have været mange fotografer til sted ved åbningen. |
Oversigt, generelle oplysninger, litteratur
Fangel, Peter Lorents. 17.6.1837 (Harndrup mark) - 6.12.1922 (Middelfart)
Middelfart, Nygade 17. Fætter til fotograf A.N. Høeg. I snedkerlære hos faderen. 1858-1867 naver i bl.a. i Berlin, Wien og Genève. Begyndte 1872 på opfordring af A.N. Høeg og Brøns at fremstille stereoskoper. De meget smukke stereoskoper var fremstillet i mahogni. Iflg. egne oplysninger frem-stillede han ca. 10.000 stk. I 1877 købte han i Hamborg 350 glasstereoskopbilleder samt et revolverstereoskop efter hvilket han kopiere/fremstillede 24 stk. De blev benyttet til forevisning rundt om i landet under titlen "Jorden rundt i 80 minutter" iflg. hans plakat. (Se nederst på siden). 1887 byggede han et stereokamera med 12 dobbeltkassetter og begyndte af optage stereofotos. 1901 havde han optaget 7125 plader og var på det tidspunkt den største stereofotograf i Danmark, blev senere overgået af Elfelt, som i 1930 sluttede med ca. 7700 billeder. Trykt fortegnelse udg. i oktober 1889 og igen i februar 1902. Håndskrevet protokol indeholdende numrene 1-7125. Negativpladerne findes på Middelfart Museum. En del af pladerne er ødelagte. En dansk-amerikansk agent C.C. Lange, solgte 1900-1910 hans fotos til dansk-amerikanere. Fangel var bestyrelsesmedlem af Middelfart Industriforening. Litteratur: Biogr. af Åge Petersen m/portr. i Dagbladet, Fyn, 24.12.1967. Objektiv, nr. 32, april 1985, s. 28-29. Erik Fersling: En lille brik... Objektiv nr. 38, Temanummer, Stereoskopi, 1987, s. 64-67. Erik Fersling: Fangel. Ligkistesnedkeren der blev stereoskop- og billedfabrikant. Objektiv, nr. 63, 1993, s. 43-49: Peter Lorents Fangels erindringer 1837-1922. |
Stereo World, The Magazine of Stereo Imaging, Past & Present. Vol. 20, nr. 1, 1993, s. 43-49: Erik Fersling: The Memories of Peter Fangel.
Peter Lorents Fangels Livserindringer. Fangels håndskrevne originalmanuskript findes i Middelfart museum. Erik Fersling: Peter Lorents Fangels Livserindringer 1837-1922. Komplet renskrivning af Fangels håndskrevne originalmanuskript med forord og noter. 91 sider. Fotokopieret, hft. 1990. Fynske Årbøger 1972, s. 72-80. Åge Petersen: En fynsk stereoskopfabrikant. Nekrolog. Marie Suhr: Minder fra Middelfart. Udgiverselskabet i Middelfart 1971. s. 34-37. Grethe Marcussen: Med fotograf Fangel på Nordvestfyn, I-III. Vends 1998, 1999 og 2000. Fangels billeder er optaget følgende år: Nummer Antal År 1-201 201 1887 202-1030 829 1888 1031-1898 868 1889 1899-2681 783 1890 2682-2908 227 1891 2909-3214 306 1892 3215-3672 458 1893 3673-4169 497 1894 4170-4394 225 1895 4395-4664 270 1896 4665-4853 189 1897 4854-5144 291 1898 5145-7125 1981 1899-1901 I Registranten er brugt følgende år: 5145-5744 600 1899 5745-6491 747 1900 6492-7125 634 1901 Oplysningerne er fra Peter Randløvs RODS, Registrant over Danske Stereoskopbilleder. |
Fangels ejendom, Nygade 17 i Middelfart, oktober 2020. avk. Jeg har i juli 2023 fået en kommentar til billedet af Leif Andersen:
Nygade 17 er huset med cyklen foran (mit fødehjem). Det gule hus er Nygade 19 (her startede Fangel som ligkistesnedker). Hans senere bolig var det næste hus (nr. 21), hvor der nu er garage. Boligen lå lidt tilbagetrukket fra vejens øvrige huse (med have foran).
Se evt. bogen, Marie Suhr: "Minder fra Middelfart", 1971. (citeret her øverst på siden).
Nygade 17 er huset med cyklen foran (mit fødehjem). Det gule hus er Nygade 19 (her startede Fangel som ligkistesnedker). Hans senere bolig var det næste hus (nr. 21), hvor der nu er garage. Boligen lå lidt tilbagetrukket fra vejens øvrige huse (med have foran).
Se evt. bogen, Marie Suhr: "Minder fra Middelfart", 1971. (citeret her øverst på siden).