Ferrotypier - på amerikansk "tintypes"
Det tyder på, at det først blev moderne at fremstille ferrotypier i Danmark omkring 1880. I hvert fald er der først annoncer i dagbladene, når man søger på ferrotypi* på danske avisers online "mediestream". 75 hints - hvoraf flere er gentagne annoncer (2017).
Ferrotypier (på amerikansk tintypes) er optaget direkte på lakerede blikplader (altså uden brug af et negativ), hvor forsiden var overtrukket med et lysfølsomt jodkollodium. Typiske markeds- og tivolisouvenirs, som man kunne få med sig med det samme. Da de er taget direkte på pladen er de spejlvendte (som daguerreotypier). De er ikke så kendt i Danmark, i Amerika skrives der bøger om tintypes, men de amerikanske tintypes er da også en verden for sig, meget mere fortællende end disse stivnede portrætter.
Vi finder dog også "tintypes" i Danmark, en hel del faktisk. Men det er billeder sendt hjem af udvandrede danskere. Billedet til højre af fem seje gutter er bornholmere, der var udvandret til Californien i 1870'erne.
Det findes i et album med alene udvandrede bornholmere i Amerika og tilhører Gudhjem Museum. |
Berlingske Tidende 17.7.1879. Et fotografiapparat til ferrotypplader. (efter Dr. Fricke).
Ferrotypi: Anglo-American "Gem" Company. C.C. Espersen HER.
Dags-Telegraphen 6.10.1879. I november 2017 er dette den tidligste annonce vedr. ferrotypi i digitaliserede aviser.
Kjøbenhavns Adressecomptoirs Efterretninger 12.1.1880. Anglo-American "Gem" Company, Vesterbrogade 62. Digital avislæsning (2017) lader denne være den første annonce for dansk ferrotypi.
Iflg. Ochsner har firmaets indehavere M.E. Rasmussen med H.E. Rasmussen som prokurist. |
Politiets registerblade: 1-5-1892
Carl Christian Espersen, 26-4-1853, Rønne, fotograf Ægtefælle Caroline Mathilde Espersen, 10-2-1866, Skælskør Barn Anne Margrethe Espersen, 19-11-1879 Barn Marie Eleonora Espersen, 6-9-1881 1-5-1892: Lille Kirkestræde 8, 3. 1-11-1896: Frameldt |
Amerikansk Atelier
Nyt. Nyt. Nyt.
Et amerikansk Atelier fra New York er ankommet her til Byen og aabnes idag. Dette Atelier leverer 6 Stkr. Fotografikort paa Jernplade, som gjøres færdige paa 10 Minutter for kun 1 Kr. 25 Øre og 1 Dusin for 2 Kr. Portrætterne ere meget holdbare og indfattede i Karton. Saavel i Kjøbenhavn som i de fleste danske Kjøbstæder har Fotografierne vundet Anerkjendelse saavel for deres smukke Udseende som billige Pris. Atelieret er i Leidersdorff's Hotel, Værelset Nr. 18, og holdes aabent fra Kl. 9½ Fm. til Kl. 3½ Efterm. Opholdet her bliver til og med Onsdagen den 5te November og uden Hensyn til Vejiet. Frederiksborg Amts Tidende, 25. oktober 1884. Amerikansk Atelier.
|
Ferrotypi "Amerikansk Atelier". Ovalt herreportræt monteret i litograferet kartonetui. Samling pa/avk.
Ferrotypi, Anglo American "Gem" Company, Kjöbenhavn. Kjöbmagergade 4. Tilhører Andreas Trier Mørch.
For- og bagside af C.C. Espersens ferrotypi med hans stempel. Øa 1993-20.
|
Ferrotypi. Jensine Espersen f. Kofoed., g.m. Postm. Espersen. Foto C. Espersen, Kjöbmagergade 4, Kjöbenhavn. BØA 2014-32.
|
Ferrotypi, C. Espersen, Kjöbenhavn. Kjöbmagergade 4. Tilhører Andreas Trier Mørch.
Kjøbenhavns Adressecomptoirs Efterretninger 10.2.1880.
|
Nationaltidende, 27.3.1881.
|
Fædrelandet 2.12.1881
|
Ferrotypi: Jacob Langhoff, Næstved
Næstved Tidende 9.4.1881. Jacob Langhoff. Med salg af ferrotypier. Etableret som fotograf 8.3.1881. Fortsatte kun til 1882, hvor han døde.
Se mere HER. |
Ferrotypi: Joh. Frederik Söndenbro, Kbh.
Nationaltidende 17.1.1880. Omtale af Industriforeningens forevisning: ... Fotograf Fr. Sønderho (Søndenbro) viste en del Ferrotypier, der fortjene megen Opmærksomhed paa Grund af den overordentlig ringe Pris, hvorfor det er Udstilleren muligt at præstere virkelig gode og smukke Billeder...
|
Fr. Søndenbro, Vesterbrogade 63, Kbh. Ferrotypi. BØA 2004-16. Han boede altså i nærheden af ovenomtalte atelier - på hver sin side af gaden.
|
Kanonfotograferne i Tivoli med deres ferrotypier - eller "tintypes"
Fotos er også de ferrotypier, som var populære i en kort årrække fra sidst i 1880'erne til omkring Første Verdenskrig. Der må være taget i tusindvis af dem specielt i Tivoli, hvor de er fine også takket være de dekorativt trykte kuverter, de blev forhandlet i. Ferrotypier (på amerikansk tintypes) er optaget direkte på lakerede blikplader (altså uden brug af et negativ), hvor forsiden var overtrukket med et lysfølsomt jodkollodium.
Det var markeds- og tivolisouvenirs, som man kunne få med sig med det samme. Da de er taget direkte på pladen er de spejlvendte.
"Atelieret i Tivoli Kjøbenhavn". og et resultatet af en hyggelig og festlig aften i Tivoli?. Ferrotypi. Familien Sander. Begge tilhører Andreas Trier Mørch.
Det var markeds- og tivolisouvenirs, som man kunne få med sig med det samme. Da de er taget direkte på pladen er de spejlvendte.
"Atelieret i Tivoli Kjøbenhavn". og et resultatet af en hyggelig og festlig aften i Tivoli?. Ferrotypi. Familien Sander. Begge tilhører Andreas Trier Mørch.
Foto, Atelieret i Tivoli. Kjøbenhavn. Ferrotypi (tintype), af to herrer. Kongelige Biblioteks visitkortsamling.
To tivoli-ferrotypier, som har tilhørt en familie fra Ringsted. Dateret 1900, (måske 1901?) og 1902. Fra samme album er billedet med den firkantede afmaskning, der ses herunder til venstre med to personer. Samling avk.
I Tivoli i København havde nogle ferrotypi-fotografer, "kanonfotografer" deres faste stadeplads. Her kunne publikum få et portræt på nogle få minutter og dermed et dejligt minde fra Tivoli. En lille firkantet ferrotypi-jernplade blev anbragt bag en firkantet eller oval udstansning i visitkortkartonen. Bag på ser man tydeligt jernpladen, som ofte har afslørende rustpletter. Heldigvis kan de være daterede. Pladen til venstre må være skåret til, så den kunne være i det gamle familiealbum.
I Tivoli i København havde nogle ferrotypi-fotografer, "kanonfotografer" deres faste stadeplads. Her kunne publikum få et portræt på nogle få minutter og dermed et dejligt minde fra Tivoli. En lille firkantet ferrotypi-jernplade blev anbragt bag en firkantet eller oval udstansning i visitkortkartonen. Bag på ser man tydeligt jernpladen, som ofte har afslørende rustpletter. Heldigvis kan de være daterede. Pladen til venstre må være skåret til, så den kunne være i det gamle familiealbum.
To ferrotypier fra Tivoli. En udflugt til forlystelsesparken i fineste tøj førte forbi kanonfotografen. Ferrotypien, jernpladen, måler 6x8 cm, med montering som et visitkortfoto. Hvis du synes, at herrens hvide lommetørklæde sidder forkert, så er det fordi disse ferrotypier er spejlvendte. Samling avk.
Tivoli-souvenirs. Det er fotografier optaget direkte på sort- eller brunlakerede jernblikplader, der på forsiden er overtrukket med jodkollodiun. Man kunne få dem med sig næsten med det samme. O. 1900. Samling avk og BØA.
Foto ferrotypi, Tivoli, 1891. Tilhører Dan Lorén.
|
Ferrotypi fra Tivoli, København. 1890'erne. Fra Thomas Jacobsens albums og Nexø Museums digitale samlinger v. Erik Gornitzka.
|
En ferrotypi fra fotoatelieret i Tivoli, København. Mon ikke det er et ægtepar med en lille søn og en lidt ældre, ung mand.
Visitkortstørrelse. På bagsiden ser man det er fremstillet på en lidt rusten, tynd jernplade. Vådkollodium på jernpladen, spejlvendt.
Tilhører Uffe Mortensen.
Visitkortstørrelse. På bagsiden ser man det er fremstillet på en lidt rusten, tynd jernplade. Vådkollodium på jernpladen, spejlvendt.
Tilhører Uffe Mortensen.
En af Gerhard Rydings fine perler: Det er et farvelagt og trykt postkort med en ferrotypi (tintype) indsat.
Det er forlystelsesetablissementet National på hjørnet af Axeltorv og Vesterbrogade i København. De første "gem-fotografier" blev annonceret i datidens aviser fra 1879, men postkort som dette blev vel først fremstilet fra ca. 1905.
"Byggematadoren Hans Hansen, „Hellig-Hansen“, åbnede stedet i 1882 med koncertsal, varieté og danselokale. Folk strømmede til etablissementet, der fra 1898 hed Scala, for at se og høre Dagmar Hansen synge og opleve den amerikanske udbryderkonge Houdini."
Kilde Objektiv nr. 42. Fra Gerhard Rydings samling.
Det er forlystelsesetablissementet National på hjørnet af Axeltorv og Vesterbrogade i København. De første "gem-fotografier" blev annonceret i datidens aviser fra 1879, men postkort som dette blev vel først fremstilet fra ca. 1905.
"Byggematadoren Hans Hansen, „Hellig-Hansen“, åbnede stedet i 1882 med koncertsal, varieté og danselokale. Folk strømmede til etablissementet, der fra 1898 hed Scala, for at se og høre Dagmar Hansen synge og opleve den amerikanske udbryderkonge Houdini."
Kilde Objektiv nr. 42. Fra Gerhard Rydings samling.
Jeg har kun set to postkort, altså disse, altså med isatte ferrotypier, "gem (smykke) - fotografier", som også blev sat i sølv- og guldmedaljoner fx.
Fra Gerhard Rydings samling.Lille ferrotypi isat et yndigt, måske håndkoloreret postkort. 1907 (?). Kvindeportræt.
Fra Gerhard Rydings samling.Lille ferrotypi isat et yndigt, måske håndkoloreret postkort. 1907 (?). Kvindeportræt.
De to postkorts bagsider, øvesrt er det uden tekst.
Amerikansk minutfotografi
Dette ferrotypi er 4,5x6,5 cm. Fire kvinder er blevet fotograferet måske på et marked, af en ukendt kanonfotograf. Han (kvindelige kanonfotografer var der vist meget langt imellem) har anskaffet sig et amerikansk fotoapparat og benyttede sig af denne hurtige teknik - hvor billederne i øvrigt var spejlvendte.
En kollodiumhinde, gjort lysfølsom, eksponeret og fæstnet på en tynd jernplade. De fremtræder altid meget mørke.
Forhandler i Danmark var, som man ser på bagsiden til højre øverst: American Minute Photo Co. Ny Adelgade 4, København. Amerikansk Minut-Fotografi.
De to annoncer er fra "Popular Mechanics" maj 1913 og Jyllandsposten 24. juni 1910.
En kollodiumhinde, gjort lysfølsom, eksponeret og fæstnet på en tynd jernplade. De fremtræder altid meget mørke.
Forhandler i Danmark var, som man ser på bagsiden til højre øverst: American Minute Photo Co. Ny Adelgade 4, København. Amerikansk Minut-Fotografi.
De to annoncer er fra "Popular Mechanics" maj 1913 og Jyllandsposten 24. juni 1910.
Andre danske ferrotypister - Aarhus - Odense - Randers - Næstved - Maribo m.fl.
I.F. Dresler, Aarhus. Jyllandsposten 19.6.1880. (Annoncen gentages tre gange). Mere Dresler se Her.
Odense fotografiske Galleri. Fyens Stiftstidende 31. juli 1880 og 2. september 1880, annoncerne gentages flere gange.
Carl Harder, Randers. Randers Amtsavis, fra 7. juli 1880 og resten af året. Fotograf Carl Harder, 1830-1897, Randers, fotograf 1863 formentlig til hans død.
|
Næstved Tidende 9.4.1881. Fotograf Jacob Langhoff
|
Lolland-Falsters Folketidende 2.11.1883. Bodemann
|
Østsjællands Folkeblad. 17.5.1894. Ukendt fotograf.
|
Automatfotografi opstillet på Rådhuspladsen foran det ny Rådhus (1905).
Bosco-automaten var en apparat, der blev brugt til at producere portrætter i ferrotypi. Den blev patenteret af Conrad Bernitt i Hamburg 1890. Kom i brug i 1894. Den var opkaldt efter en af datidens store tryllekunstnere, Bartolomeo Bosco.
Fotografi af Bosco-Automaten fra Deutsches Museum.
|
Bosco Automat Fotografi, leveret færdigt i Løbet af 3 Minutter. Tilhører Peter Haagen.
|
Om kanonfotograferne HER. Bl.a. Bosco -automaten af Flemming Behrend. I tidsskriftet Objektiv. 1991, temanummer om Kanonfotograferne.
Dansk Fotohistorisk Selskab.
Dansk Fotohistorisk Selskab.
Teksten på side otte: En af verdens første foto-automater blev, som nævnt, konstrueret af Corrrad Bernitt. I 1894 blev en Bosco-fotoautomat opstillet under en udstilling i Industripaladset i Stockholm, og i det svenske "Fotografisk Tidsskrift" for december samme år blev den beskrevet således:
"Ferrotypipladerne er små tynde, sortlakerede blikplader med en udstanset ophøjet kant, hvorved hele blikpladen udgør sin egen fremkalderskål. Kanten udgør det samtidig for en smuk indramning af billedet. Pladen er overtrukket med en meget tynd emulsionshinde, hvis gelatine er smidig, hermed er den let gennemtrængelig for de forskellige bade, samt skyllevandet. Først anbringes en 25 øre i sprækken (F), et urværk sættes i bevægelse, hvorved magasinet, som indeholder 30 plader, åbnes, og en plade glider ned på plads bagved objektivet. |
Nu lyder der et signal fra en klokke, objektivet åbnes, og i samme Øjeblik antændes magnesium-blitzen i lampen (V). Billedet optages, og pladen skubbes i horisontal stilling, overgydes med et afmålt kvantum fremkaldervæske (Rodinal), fra den store beholder (r). Efter et givet tidsrum, som reguleres af valsen (S), hældes fremkalderen fra, og fikseringen fra (z) foretages på samme måde. Derefter skylles med vand direkte fra en vandledning. Til sidst udbleges pladen med kviksølvsublimatopløsning fra beholderen (3). Uden yderligere afskyldning glider pladen i en svag bugtet rende ud på pladen (l) og er nu færdig. Men ikke tør. Det hele foregår på tre minutter. Inde i apparatet brænder en infrarød lampe, som sørger for den rigtige temperatur, som kan aflæses på et termometer. Bosco-automaten arbejder helt automatisk".
"Fotografisk Tidsskrift". (lllustrerad fackblad for yrkesman och amatörer). Nr: 73-96 1894. |
Flemming Behrend Bosco-automaten temanummer Kanonfotografen. 1.
Dansk. Medaljon tintype, ferrotypi, portræt af en herre. (Lidt medtaget). Ukendt fotograf. Dateret 20. okt. 1903 (Dansk fotograf). Samling avk.
Kanonfotografernes ferrotypier - portrætter af folk i hel figur.
Foreviget på jernplade på et fashionabelt badested. 1910erne. Samling avk
Fire tapre gutter - på Frederiksborg Slot. Tintype eller ferrotypi. Bemærk - på numrene - at det er spejlvendt. Det er disse fotografier på jern altid. BØA 2013-18, Inger Kinseys samling.
Disse to velklædte damer på det lidt mørke fotografi – et ferrotypi - er blevet indfanget af en kanonfotograf ved et badehotel et eller andet sted i Europa. Hotellet på tegningen vil formentlig kunne lade sig genkende. Vi må befinde os i årene lige efter Første Verdenskrig. Damerne på billedet er knap så chikt påklædte som gæsterne på tegningen.
Ferrotypiet (ferrum = jern og typos = aftryk) var i brug ca. 1852-1920. Ferrotypiet er unikt, findes altså kun i et eksemplar. Billedet er egentlig et negativ, men fremtræder positivt – men spejlvendt - mod den sort- eller brunlakerede jernplade. Pladen er dækket af en våd kollodiumhinde og billedet fremkaldes med det samme i en vandopløsning med jernvitriol, som er gjort sur med eddikesyre og det fikseres i en cyankaliumopløsning. Det var ganske holdbart – hvis det ikke lige blev udsat for væde så det rustede - og meget populært i USA, hvor man kaldte det tintype (egentlig fortinnet jernplade), og hvor mange indvandrere lod sig forevige på denne nemme og billige måde. Billederne tog heller ikke skade af at blive sendt fx hjem til Europa.
På bagsiden af dette billede, som må være et af de sidste ferrotypier der er blevet fremstillet, ser man den lille jernplade, der er limet fast til det fortrykte karton. Billedet her er fundet på et loppemarked i København. Kilde fx: Andrew Daneman, Not on Your Tintype, 2007. Kanonfoptograf "Hjertelig Hilsner til Fru Pihl Fra os alle A. Esp..." Ferrotypi. Samling avk.
|
Udsnit af ferrotypi på Gudhjem Museum.
Til venstre, sådan ser billedet ud. Men det er spejlvendt.
|
Sådan ser det "rigtigt" ud.
|
Det er jo et resultat af en af de kanonfotografer, der tog øjebliksbilleder, vel et eller andet sted omkring 1920. Billedet er fremstillet på en brunlakeret, tynd jernplade. Der er en lysfølsom hinde på den ene side og de tre kvinder har netop ladet sig overtale til at blive forevigede. Vi kalder det en ferrotypi, amerikanerne det mere ordrette "tintype". Kvinderne fik billedet med sig med det samme, fotografen tog det ud af kassetten, fik det fikseret, og så værsågod. Skulle de have ét hver, måtte han tage tre billeder, de er unika. Og så er de spejlvendte. Og ikke så opstillede, som atelierbilleder altid er. Dette stammer fra familien Mogensen i Melsted, men hvor det er fotograferet, vides ikke. På en markedsplads, bemærk kvinderne i baggrunden. Det tilhører Gudhjem Museum.
Tyske ferrotypier
Ukendt fotograf, tysk. En ferrotypi med en "vældig" fotobaggrund. Den ene af herrerne er ingeniør Ernst Carl Uldall, (15.09.1867-12.05.1929) født på Høvdingsgaard, Mern, Kongelige Bibliotek.
|
En ferrotypi fra "Arkivet ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig". Et herligt billede, snapshot på en fornøjelig aften! Det er frisørmester Karl Eduard Hoffmann, 1898, med den sammenklappede paraply. Til højre ferrotypien uden tekst. Du finder mere om den på siden HER.
|
Norsk kanonfotograf - tyskfødte Jean Ubbens, 1968-1929
En ferrotypi, en kanonfotografs øjebliksbillede af en familie. Erindring fra H?" (Holmenkollen). En lille familie, i Norge, og med fond - dvs. fotobaggrund med norsk bjælkehytte.
Preus Museum:
Jean Ubbens (født 12. oktober 1868 i Emden Tyskland, død 1929 i Oslo) var fotograf i Oslo. I folketellinga 1900 er han oppført som ugift fotograf, bosatt i Daas gate 5. Han bodde da sammen med en fotograf Tjarko Ubbens (f. 1842 i Emden). Han er registrert som virksom fra 1903 på Holmenkollen. I folketellinga 1910 finner vi ham på Besserudhøyden sammen med kona Sofie (f. 1874 i Tyskland). I 1900 bodde han sammen med ei Sofie Mecklenburg, da oppgitt å være født samme dato (30. september) i 1875 i Tyskland, og trolig er dette den samme Sofie. Jeg havde tilfældigvis dette i mit digitale arkiv:
Ferrotypi taget af fotograf Jean Ubbens på Holmenkollen, Norge. o. 1900. Lektor Peter Herskind Bertelsen, BØA. |
Amerikanske tintypes fra danske familiealbums
To ferrotypier, ukendt fotograf, ukendte personer, måske den samme person? Fra bornholmsk album. ES.
(De anderledes farver på ferrotypierne til højre skyldes dårlige scanninger). |
Kvinde og barn (barnet sidder på moderes skørt, "hidden mother"). Amerikansk ferrotypi/tintype. Fra Erichsens Gård i Rønne. Et fotografi af hustru til Hans Christian Olsen født d. 7.8.1836, landmand i Amerika, søn af Dorthea Agnethe Westh. Fotografiet er i fotoalbum 252x303.
|
Fandt denne amerikanske tintype (ferrotypi) i Skælskør Egnshistoriske Arkivs digitale samlinger. Uden oplysninger.
Det er "Jens Lind fra Olsker lever i Amerika". Den type tintypes kan være fra 1870-1880'erne - tænker jeg. Hvem var han - udvandret som ganske ung. Det er formentlig svært at finde ud af. Men den er flot - et slags visuelt "udvandrerdokument". |
Amerianske tintypes af udvandrere, fra bornholmsk familiealbum. Fra Thomas Jacobsens albums og Nexø Museums digitale samlinger v. Erik Gornitzka.
Amerikanske. To ferrotypier 1870-1880erne, fra fotoalbum i Gudhjem Museums samling. Rummer næsten kun billeder fra Amerika, især Modesto i California. Historien kendes desværre ikke.
To, med stor sandsynlighed, amerikanske ferrotypier, portrætter af unge - desværre anonyme - udvandrede bornholmere. Ingen oplysninger omn sted eller fotograf. Fra bornholmsk album, ES.
Amerikansk tintype (ferrotypi), måske en dansk udvandrer til Canada, fra en samling danske portrætter fra Vancouver, WA. Interessant fotobaggrund. Ukendt fotograf. ES.
|
De amerikanske tintypes kan være fantastiske, der er mange tidlige, dvs. 1860-1880erne, man har fotograferet alt mulig med tintypes, ukompliceret og ofte humoristisk, amerikanerne elsker dem og der er skrevet herlige bøger om dem. Her er det to "almindelige" amerikanske tintypes. Sendt hjem af en ukendt dansk udvandrer. Gudhjem Museum. Kvinden fra Bornholms Museums samlinger.
|
Ung mand på cykel. Tintype tilhører Kenn Erik Bech, Poulsker. Billedet er fra et album fra Kaasegaard i Poulsker, hvorfra sønner udvandrede til Amerika.
|
Tre portrætter, ferrotypier af udvandrede bormnholmere, fra Bornholms Museums samlinger.
|
Tre ferrotypier fra brødrene Rømer, der udvandrede til Amerika og etablerede sig med en stor øksefabrik. Det er de to brødre sammen yderst til højre, dedt må også være dem på de to andre billeder. Se meget mere HER.
Amerikanske. Måske har du selv sådan nogle liggende i gemmerne? En samling amerikanske tintypes af danske udvandrere. De er sendt hjem til familien i Danmark og er, efterhånden som efterkommerne ikke ved hvem de forestiller, havnet i arkiver. Kvindeportrættet herunder til højre er håndkoloreret - og stort: 23x17 cm. Tilhører Bornholms Museum, Bornholms Ø-arkiv, Gudhjem Museum og ES.
Ukendt fotograf, tintype, ferrotypi af ukendt herre. Formentlig amerikansk. 6x9,5 cm. Samling pa/avk.
|
Ukendt fotograf, tintype, ferrotypi af ukendt siddende herre i atelier med stormønstret gulvtæppe. Læg mærke til fotobaggrunden, det er "udsigten" fra et vindue til et landskab og dækket af en stribet markise. Formentlig amerikansk. 6x9,5 cm. Samling pa/avk.
|
Fotografen er ukendt, det er en "tintype" 6,5x9 cm, ferrotypi som vi kalder det på dansk. En mor med sine tre børn ved en havn. Billedet er som alle ferrotypier spejlvendt. Formentlig er det amerikansk, en hilsen fra en udvandret familie til dem i Danmark. O. 1900. Samling Tune Laug.
(Til venstre spejlvendt, som man ser den på pladen. til højre retvendt - men bygningerne bag vist ikke identificerbare).
(Til venstre spejlvendt, som man ser den på pladen. til højre retvendt - men bygningerne bag vist ikke identificerbare).
Danske portrætter, affotograferet i Amerika på jernplader og hånddekoreret
To tintypes, ferrotypier. "Full-plate tintypes, 165x216 = 6½x8½''. Soldaten til venstre er i dansk uniform - siger kendere. I erindringer fortælles det, at fotografier blev indleveret hos en fotograf i New York for sat blive overført på en metalplade og koloreret. Man fik så et vellignende portræt, et lille "maleri". Vi fandt "maleriet" til venstre i juli 2015 på et loppemarked i Aakirkeby. Iflg. gamle erindringer afleverede man billeder i New York og fik dem overført til en metalplade, som blev malet. Til højre samling avk og til venstre BM.
To helplades tintypes, ligesom billederne her ovenfor. Andreas Peter Hansen 1819-1889 og hustru, Nicoline Margrethe Pedersen, 1818-1887, begge fra Listed, Bornholm. Det er fotografier afffotografret efter medbragte portrætfotografier, som ægteparrets svigersøn, skibsfører N.P. Aakjær bragte med sig til New York i 1886 med familieskibet og fik overført til "tintypes". Begge er naturligvis håndkolorerede. Privateje, hos efterkommere.
De to tintypes i deres originale, amerikanske indramninger. Privateje.
Bryllupsbillede af N.P. Aakjær og Caroline Marie Hansen fra Listegård. Maleri på metalplade, affotograferet foto fra 1885, malet i New York april 1886. Det originale fotografi er taget af Chr. Neuhaus, Købmagergade, København. Samling P. Aakjær.
|
Fra Chicago - måske?
Kanonfograferet i "Mandel's Positive No Negatives Process" i Amerika! 1910erne.
Det her er faktisk et rigtigt interessant ”fotofund”, et af dem der hører hjemme på fotografiets lange udviklingsstige. Billedet befinder sig i et album, som har tilhørt familien Bøgeskov, der var involveret i Højskolebevægelsen på Bornholm. Hvem de tre nydelige herrer er, ved vi dog ikke. Men danskere er de formentlig. De har været på sightseeing og er blevet antastet af en ”kanonfotograf”, har sagt ja, og straks fået et billede med sig hjem. Vi befinder os i årene 1911-1920. Billedet har lidt overlast i årenes løb som vi ser, det er ikke rigtigt blevet regnet – men er trods alt heller ikke smidt ud. Fotografen kan sit fag. De to herrer på flankerne har beholdt hatten på, midtermanden holder den dekorativt i billedets centrum. Elegante er de med deres hvide skjorter, flipper og slips - og elegante spadserestokke! |
Vi aner ikke hvor billedet er taget henne! Altså bortset fra i Amerika.
Billedet bliver fototeknisk interessant når vi får studeret bagsiden. Nederst tyder vi navnet ” Copyright 1911 By The Chicago Ferrotype Co”. Der hvor frimærket skal være har firmaet anbragt sin reklame: Mandel's Positive Process - No Negatives. Inde i ”frimærket” er der en tegning af et rigtigt kanonfotoapparat – det ligner en kanon - et såkaldt: ”Mandel Wonder Automatic Cannon Photo Button Machine Street Camera”! Hverken mere eller mindre! Fotografiet er blevet taget på et ”direkte-positivt” fotopapir. Den slags fotografier, unikaer uden negativer, blev fremstillet på papir, blikplade (ferrotypi), glas (vitrotypi), eller forsølvet kobberplade (daguerreotypi). Med ferrotypierne og de ”direkte-positive” fotopapirer kunne man fremstille færdige fotografier ganske billigt og på få minutter – så de var selvfølgelig særlig velegnet til kanonfotografernes brug. Der er naturligvis meget mere viden at hente om denne form for kanonfotografering, fx på: vintagephoto |
Europæiske ferrotypier
Britisk. Denne herre var skotsk præst: Reverend Sir William Masterton, RD, 1816-1895, Inverkeilor, Angus, Scotland. Gemtype, ferrotypien var fremstillet i Edinburgh i 1880erne. Der blev fremstillet en del af disse meget små "gems", som kunne sættes i en medaljon til at bære i en kæde om halsen. Samling avk.