Heinrich Tönnies, Tønnies, 1825-1903, i Aalborg
|
DU ER HER: > Jylland > S-T Jylland > Tönnies, H., Aalborg.
|
AVN: Johann Georg Heinrich Ludwig Tönnies
DATA: Født i Grünenplan, Braunschweig 10.5.1825, død i Aalborg 11.12.1903 AKTIV: 9. december 1856-1903 ADRESSER: 1856-1859 (Store) Vestergade 48 (18), Aalborg. 1859-1865, Allgade 489 (Algade 7), Aalborg. 1865-1882, Nytorv nr. 478, Nytorv 3 (=fra 1875). Aalborg. 1882-1974, Nytorv 8, Aalborg. Firmaet Atelier H. Tønnies eksisterede helt til 1974. UDDANNELSE: Glassliber og glasmaler. Lærte sig daguerreotypi og papirfotografering af C. Fritsche i Aalborg og Wilhelm Schrøder i København. PORTRÆTFOTOS: ja, en meget stor produktion GRUPPEFOTOS: ja REPORTAGEFOTOS: Ja TOPOGRAFISKE FOTOS: ja, mange fra Aalborg især STEREOFOTOS: ja POSTKORT: nej UDSTILLINGER: ? FAGLIG FORENING: ? FORGÆNGER: Fritsche, tysk maler og fotograf fra Berlin EFTERFØLGER: ? ARKIV: Han efterlod 170.000 plader ved sin død. Stort set hele Tønnies' arkiv, negativer og protokoller er bevaret. Det er helt unikt. Har du portrætter af H. Tönnies med numre bag på, kan du søge efter flere oplysninger (navn og årstal) HER KOMMENTARER: Tønnies var fra 1847 bosat i Danmark. Han etablerede sig i 1856 som portrætfotograf i Aalborg. Han tog almindelige, gængse portrætter men også mere uformelle som fx viste folk i arbejdstøj. Han fotograferede soldater, bl.a. på vej til Anden slesvigske krig i 1864. Derudover frembragte han også mange topografiske fotografier fra området, bl.a. opførelsen af den første jernbanebro over Limfjorden i 1874. Der findes et par malede portrætter af Tønnies og hans hustru, som er i privateje, udført af Leopold Hartmann 1868 og 1869. Portrætterne blev – uidentificerede – solgt på Bruun Rasmussen Kunstauktioner 9. november 2009 som lot nr. 619. Tönnies er begravet på Almen Kirkegård i Aalborg. KILDER: Ochsner 1986. Henning Bender: "Heinrich Tønnies, Et fotografisk Atelier", Aalborg 2005. Den bedste artikel om Tønnies og fotografering i hans tid. Der er meget skriftligt materiale udgivet om fotografen, jvnf. litteraturliste i Benders artikel. Henning Bender har arbejdet med Tönnies og hans fotografi gennem mange år, som stadsarkivar i Aalborg. |
Se (en af) Henning Benders artikler HER
Se lidt om den tekniske udvikling hos Tønnies HER Tønnies' topografiske billeder HER Se et miniudvalg af Tønnies portrætter HER Foto H. Tønnies, Aalborg. "Tønnies Privat". 1870-1880'erne. 15x20 cm neg. Kilde Aalborg Stadsarkiv.
Aalborg Stiftstidende, 11. december 1856. Fritsche Tønnies
|
Johan Georg Heinrich Ludwig Tønnies, født Tönnies (f. 10. maj 1825 i Grünenplan, Braunschweig, Tyskland – d. 11. december 1903 i Aalborg) var tyskfødt, dansk fotograf. Tønnies var uddannet som glassliber og glasmaler og var fra 1847 bosat i Danmark.
Han lærte daguerreotypi af C. Fritsche i Aalborg og Wilhelm Schrøder i København og etablerede sig i 1856 som portrætfotograf i Aalborg. Tönnies købte fotograf C. Fritsches Atelier i februar 1856. Han reklamerede i Aalborg Stiftstidende på plader af papir og plas (vitrotypi). I 1861 tilbød han "panotypie, Litho-Photographie, Stereoskop, Visitkort og Medaillons". Han afveg i sin produktion fra tidens klassiske visitkortfotografi, idet hans portrætter var mere uformelle og viste folk i arbejdstøj. Han fotograferede også soldater, bl.a. på vej til den anden slesvigske krig i 1864. Derudover frembragte han også mange topografiske fotografier fra området, bl.a. opførelsen af den første jernbanebro over Limfjorden i 1874. Han efterlod 170.000 plader ved sin død. Firmaet Atelier H. Tønnies eksisterede helt til 1974. Der findes et par malede portrætter af Tønnies og hans hustru, som er i privateje, udført af Leopold Hartmann 1868 og 1869. Portrætterne blev – uidentificerede – solgt på Bruun Rasmussen Kunstauktioner 9. november 2009 som lot nr. 619. Tönnies er begravet på Almen Kirkegård i Aalborg. Kilde wiki. Aalborg Stiftstidende 23. november 1869. Tönnies.
Til venstre portræt af fotograf H. Tönnies ca. 1900. Aalborg Stadsarkiv. |
Emma Tønnies, ældst kendte interiør-optagelse foretaget af H. Tønnies o. 1860. Den viser hans unge hustru Emma Tønnies, født Müller, siddende ved vuggen, hvori sønnen Emil ligger, ved den anden side ses datteren Ida. Fotograferet Vesterbro 48, Aalborg, H. Tønnies første bopæl i Aalborg. Fotografiet tilhører Emil Tønnies´s ældste datter frk. Lili Tønnies, Hasseris, Aalborg. Reproduktion efter originalen. Aalborg Stadsarkiv.
Glassliber ved Conradsminde Glasværk fra 1848 til 1855, fotograf i Aalborg Johan Georg Heinrich Ludwig Tönnies og hustru Johanne Frederike Caroline Emma Müller. 1868, portræt malet af portrætmaler og fotograf Leopold Hartmann, Kbh. Fotos fra Ravnkildearkivet.
Conradsminde Glasværk, som fungerede fra 1835 til 1857. Tv. ses A. Th. Schüttes tilbygninger fra sidst i 1840'erne, mens glashytten lå længere til venstre (uden for billedet). Th. områdets hovedbygning "Conradsmindehuset", der i 1848 blev forhøjet med overetagen.
(Akvarel af glassliber Tönnies, hvis original befinder sig på Aalborg Historiske Museum). Kilde Ravnkildearkivet. Arkiv.dk.
(Akvarel af glassliber Tönnies, hvis original befinder sig på Aalborg Historiske Museum). Kilde Ravnkildearkivet. Arkiv.dk.
Til venstre et mindepostkort, 50 år fra Heinrich Tïonnies samling på Kongelige Bibliotek. Blank bagside.
Mit gæt er, at det er guldbryllup, at ægteparret blev gift 4. august 1853 da de boede på Ravnkilde, Conradsminde Glasværk. Tönnies døde 11. december samme år. Folketælling 1855: Aalborg, Aars, Ravnkilde, Conradsminde, En Glasfabrik, 125 F8, FT-1855, E0279 Georg Tønnies 30 G Glasmaler Huusfader Tydskland Emma Müller 24 G Hans Kone Do [Tydskland] Emma Tønnies 1 U Deres Barn Her i Sognet August Tonner?? 17 U Glassliberlærling Tydskland Ludvig Ahrend 17 U Glassliberlærling Do [Tydskland] August Merkal 15 U Glassliberlærling Do [Tydskland] Oline Hansen 17 U Tjenestepige Her i Sognet Det palæagtige atelier (som atelier i Berlin, jvnf. Henninr Bender).
1865-1882, Nytorv nr. 478, Nytorv 3 (=fra 1875) |
Atelier 1856-1859, (Store) Vestergade 18, Aalborg
Det nordlige hjørne af Jens Bangs Gyde og Store Vestergade. Her står der "Fæstekontor". (Ejendommen moderniseret med "Græsk tempelgavl"). Her begyndte Tønnies sin virksomhed 9. februar 1856. Kilde: Forsvundne gader og gyder i Aalborg, Svend B. Olesen, 1970.
|
(Obs. se også ovenfor) Emma Tønnies, ældst kendte interiør-optagelse foretaget af H. Tønnies o. 1860. Den viser hans unge hustru Emma Tønnies, født Müller, siddende ved vuggen, hvori sønnen Emil ligger, ved den anden side ses datteren Ida. Fotograferet Vesterbro 48, Aalborg, H. Tønnies første bopæl i Aalborg. Aalborg Stadsarkiv.
|
Foto H. Tønnies, Aalborg. Marie Kathrine Esbensdatter, Sønder Rottrup, Ulsted Mølle. Bemærk stoleryggen er den samme.
Solarforstørrelse, retoucheret med blyhvidt. Arkivet skriver det er fra o. 1856. Hals Arkiv. B11683 |
Foto H. Tønnies, Aalborg, lille, uendt pige ved fotografens stol. Kongl. Bibl. Rungstedlundfonden. Et af Tønnies' ældste portrætter, muligvis fra atelieret i Vestergade: Ikke noget navn på forsiden, blækstempel på bagsiden. Bemærk stolen er den samme som her ovenfor.
Foto H. Tønnies, portræt af Laurits Laurbjerg Kongslev Simonsen (26.2.1815-11.4.1865) og frue. Visitkortfoto. Kongelig Bibliotek
|
Foto H. Tønnies, portræt af Laurits Laurbjerg Kongslev Simonsen (26.2.1815-11.4.1865) og frue. Kongelig Bibliotek. Ukendt størrelse. Det ligner (er) en solarforstørrelse af visitkortbilledet til venstre.
|
Det er første gang jeg har set både visitkortbillede og solarforstørrelse, retoucheret med blyhvidt.
Atelier 1859-1865, Algade 7, Aalborg
Foto H. Tønnies (?) medens han var fotograf i Algade 7 (?).
Pastor Lange med familie, billedet dateret 25. februar 1866. Kilde Hals Arkiv. Om det er fotograferet i atelieret i Algade? Rimeligvis. |
Foto Rigmor Ljungberg, Aalborg. Algade 7 (med atelier) og nr. 9 med Bogtrykkeri. 1910. Her fotograf From Løvstrøm med fotografisk atelier i tagetagen. Kilde Aalborg Stadsarkiv.
|
Fotograf From Løvstrøm HER.
Atelier 1865-1882, Nytorv 3, Aalborg
Butiksfacader på Nytorv i Aalborg. Til venstre W. Øhlenschlæger Wiener & Dampbageri og yderst til højre, Tønnies Fotografiske Atelier. 1870'erne. Aalborg Stadsarkiv. 1865-1882, Nytorv nr. 478, Nytorv 3 (=fra 1875). Aalborg.
Nyt atelier fra 1882
Foto H. Tönnies, Aalborg. 1825-1903. Fotograf fra 1856.
H. Tönnies Atelier på Nytorv 8, Aalborg. "Nytorv med Vagten". Det ny atelier var færdigt i 1882 og er her sikkert fotograferet umiddelbart efter. H. Tönnies regnes for en af de bedste, eller den bedst af de jyske fotografer. Kabinetfoto. Bagsiden til højre. Tilhører Gerhard Ryding. |
H. Tönnies ejendom, Nytorv 8, Aalborg. 1880'erne (?). Aalborg Stadsarkiv.
|
H. Tönnies Atelier, Nytorv 8, Aalborg. O. 1900. Aalborg Stadsarkiv. Det nye atelier, der var færdigt i 1882 og er sikkert fotograferet umiddelbart efter.
|
Aalborg Stiftstidende 17. marts 1881.
H. Tönnies fotografiske atelier, familie og medarbejdere, Nytorv 8, Aalborg. Ca. 1885, 24x30 cm. Bemærk det store kamera, "I 1865 købte Tønnies et kæmpekamera fra Voigtländer-fabrikken i Braunschweig med et objektiv på 16 cm, der kunne rumme negativer på 50 x 60 cm. Ellers arbejdede han som oftest med formaterne 11x16 eller 18x24." (Bender). Aalborg Stadsarkiv.
H. Tönnies arbejder med retouchering af store forstørrelser i sit atelier. O. 1900. Aalborg Stadsarkiv.
Glassliberen Heinrich Tønnies fra Tyskland blev i 1847 hentet til det nyetablerede Conradsminde Glasværk i Rold Skov, men efter nogle år opstod der økonomiske problemer. Tønnies måtte finde på noget nyt, og han valgte at købe Aalborgs eneste fotoatelier.
Den 9. december 1856 købte den dengang 31-årige glasekspert så stedet for 2.000 rigsdaler. Atelieret fik navnet 'Heinrich Tønnies', og selv om Heinrich Tønnies døde i 1903, eksisterede firmaet frem til 1975. Både Heinrich Tønnies og hans efterfølgere var sirlige mennesker. Derfor er mange fotobestillinger, glasplader, negativer, arbejdsbøger og regnskaber bevaret, foruden mange breve. Men også kameraer og mørkekammerudstyr tilbage fra 1860erne er bevaret. I dag har Aalborg Stadsarkiv overtaget samlingen, der består af 200.000 optagelser, hvoraf kun de 30.000 ikke er registreret. Det formodes at Heinrich Tønnies og hans efterfølgere lavede i alt 260.000 optagelser og 2.500.000 kopier. Heinrich Tønnies noterede selv i sine papirer, at han den 13. august 1892 foretog sin optagelse nummer 100.000. Ud over Tønnies' er der kun to enkeltvirksomheder i verden, hvis fotosamlinger dækker et spænd på mere end 100 år, og de går alle tre tilbage til 1856. Freeman i Australien eksisterer den dag i dag, men begyndte først at føre protokoller i 1909, og samlingen består 'kun' af 100.000 negativer. Den tredje har hjemme på Madeira. I 1857 begyndte Heinrich Tønnies at lave de små 10x6 centimeters visitkort-portrætter. Formatet blev første gang benyttet i Marseille i 1851 af den ret ukendte fotograf Dodéro, men det er Disdéri, der får anerkendelse for at præsentere det i Paris i 1854. Det slår dog først igennem i 1859-60, da henholdsvis Napoléon III og Dronning Victoria blev visitkortportrætteret. Mange tror, at det først herefter kom til Danmark, hvor det kendes i København fra 1860, men Tønnies var altså i fuld gang i Aalborg allerede i 1857, hvor visitkort-portrættet blev lanceret som årets julegaveidé. Visitkort-fotografiet gjorde portrættet til allemandseje, hvilket også betød, at det kommercielle portrætfoto lidt nedsættende blev regnet for populærkunst. |
Ophavsret på fotos blev indført i 1865, men kun fordi de var blevet en handelsvare - ikke fordi de blev regnet for kunst.
I 1881 åbnede Heinrich Tønnies en af de flotteste atelierbygninger i Skandinavien - inspireret af det kejserlige hofatelier på Unter den Linden i Berlins centrum. Han tjente godt og hørte i slutningen af 1800-tallet blandt de ti borgere i Aalborg, der betalte mest i skat. Det nye atelier med glasfacade og ovenlys var så stort, at der kunne foregå flere optagelser ad gangen. Heinrich Tønnies havde da også op mod 15 mennesker ansat. Kulissen bestod oftest af gulvtæppet og et baggrundslærred eller gardin. Slagtersvenden, stuepigen og brudeparret kunne på den måde blive fotograferet i de samme fashionable omgivelser med års mellemrum. Undertiden kan arkivfolkene dog datere billederne ud fra, hvordan gulvet ser ud, idet det også fremgår af regnskabsbøgerne, hvornår der er købt nye tæpper. Eksponeringstiden var op mod et minut, men Tønnies retoucherede øjnene, så de ikke var slørede af at blinke. Og ikke nok med det: Han glattede rynker ud, gjorde kvinderne slankere og lavede snevejr, hvis det var nødvendigt. Var en af personerne til et gruppeportræt forhindret i at møde op, gjorde Tønnies bare plads til vedkommende og indkopierede personen senere. Nogle gange blev det færdige sort/hvide papirtryk også peppet op med for eksempel lidt farve på læberne. Det er de lange eksponeringstider, der gør, at folk ofte sidder og står, så de har noget at støtte sig til. Det vigtigste er dog nakkestativet, der holder hovedet stille - ofte kan man se foden stikke frem bag den portrætterede. Foto-negativerne var relativt store. Man kunne ikke lave forstørrelser, derfor skulle negativerne have samme størrelse som de ønskede papirbilleder. I 1865 købte Tønnies et kæmpekamera fra Voigtländer-fabrikken i Braunschweig med et objektiv på 16 cm, der kunne rumme negativer på 50 x 60 cm. Ellers arbejdede han som oftest med formaterne 11x16 eller 18x24. Op gennem 1860erne og 1870erne gennemfotograferede han Aalborg, som derfor er en af de bedst fotodokumenterede byer i Danmark. Kilde Henning Bender og Aalborg Stadsarkiv. Kilde HER
|
"Heinrich Tønnies - Et fotografisk Atelier". 120 sider. Nordjyllands Kunstmuseum. 2004.
Fotograf H. Tønnies' atelier ved Kong Chr. X's kongejubilæum 1937. Aalborg Stadsmuseum.
Portrætterne - vitrotypier
H. Tönnies, Photographisk Atelier Aalborg. Vitrotypi (ambrotypi), lille dreng (foto desværre ikke i god stand). Mellem 1856 og 1860. Samling avk.
Foto H. Tönnies, Aalborg. Bagsiden af affotografering af malet kvindeportræt fra c. 1820-30'erne. Tilhører Morten Warmind.
Tönnies var en formidabel portrætfotograf, se mere HER.
En haandværker, Aalborg Stadsarkiv.
|
Madam Steffensen Hjørring m. jysk kappe. 17/6-1874 Fotograf H. Tönnies, Aalborg, nr. 26.665 Størrelse 16,9 x 11,8 cm. Materiale S/h positiv: Arkiv Historisk Arkiv Hjørring.
|
#89549. Fotograf H. Tönnies, Aalborg. En dejlig familiehund, dansk-svensk gårdhund? En setter eller pointer? Kongelige Bibliotek visitkortsamlingen.