Christian Christensen, 1828-1920, fotograf 1864-1899. Fotograf i Jylland og på Sjælland
NAVN: Christian Christensen
DATA: Født i Odense 26.4.1828, død i Holte (evt. Helsingør) 5.5.1920 AKTIV: 1864-1899 ADRESSER: 1864-1867, Nørregade 14, Haderslev 26.10.1871-februar 1873, Sct. Mogensgade 20, Viborg 1876-1879, Sct. Mogensgade 20, Viborg 1878, Fotografisk Etablissement Grenaa, Herning og Viborg 1878-1880 Mogensgade (5), Grenaa 1870'erne, Hotel Phönix, Løgstør, Vordingborg, Nørregade, matr. 207c, Køge 1879-1884, "Chr. Christensen, Lille Brogade eller Farvergade, Nestved", fra 1883, Christensen & Søn 1882, Fotografisk Etablissement Grenaa og Viborg og igen i Vordingborg, 30.5.1895-1899, Jernbanevej lige overfor Sygehuset (Søndre Banevej 9), Hillerød UDDANNELSE: Malermester PORTRÆTFOTOS: ja GRUPPEFOTOS: ? REPORTAGEFOTOS: ? TOPOGRAFISKE FOTOS: Ja STEREOFOTOS: ? POSTKORT: ? UDSTILLINGER: ? FAGLIG FORENING: ? EFTERFØLGER: i Hillerød: Anna Hardenberg. ARKIV: ? KOMMENTARER Se: Arnholtz, Svend: Gamle Næstved Fotografer: se lidt længere nede på siden KILDER: Ochsner 1986. Arkiv.dk, Lennart Weber: Fotografer i Hillerød 1840-1920, 2019. |
Fotografen var i:
1864-1867 Haderslev 1867-1871 Havremark 1871-1873 Viborg 1872-1872 Skive 1876-1879 Viborg - Løgstør 1878-1879 Grenaa, Herning, Viborg 1879-1884 Næstved 1882-1884 Vordingborg og Køge 1884-1895 Aarhus 1886-ff. Silkeborg, Christensen & Søn - Se Christensen & Sørensen HER 1895-1899 Hillerød Silkeborg Avis. 7. september 1889. Christensen & Søn.
|
Atelier i Farvergade, Næstved under navnet Christensen & Søn, fra 1883
Foto Christensen & Søn, Farvergade, Næstved. (Fotografen havde atelier her i 1883-1888). Udsigt over Næstved. Samling Gerhard Ryding.
Sønnen var fotograf Peter Christensen, 1856-1943) HER. Billedet menes at være taget fra industribygningen i Jernbanegade 8, kort efter den blev bygget i 1878. Det er den gamle Tekniske skole fotoet er taget fra og det er Bygningens hjørne der ses. Gruset der ses på Jernbanegade, er der hvor den kommende Teatergade. nu ligger. Man ser Næstveds to gamle middelalderkirker, St. Morten til venstre, St. Peder til højre. Det er Lille Næstved Mølle, der anes i baggrunden. Se flere billeder taget af fotografen længere nede på side. |
Foto Christensen & Søn. Ung mand med velocipede i atelieret. Kabinetkort, blank bagside. Samling Gerhard Ryding.
|
Slotsgade, Hillerød, 1890erne, Fotograf Christian Christensen, 10x14, Lokalhistorisk Arkiv, Hillerød Bibliotek. Kilde arkiv.dk
Lennart Weber skriver i sin bog om fotografer i Hillerød: En del af Slotsgade set mod Torvet og med svinget i gaden, hvor åbningen til Slotsarkaderne ligger i dag. Der er flere interessante forretninger på billedet, bemærk bl.a. Hans Bolt yderst til højre. Det var en tøjbutik, som lå i Slotsgade 31, og den blev i 1901 overtaget af Peter Børsch. Men billedet er fra før 1899, hvor Chr. Christensen solgte sin forretning, måske optaget i 1895.
Lennart Weber skriver i sin bog om fotografer i Hillerød: En del af Slotsgade set mod Torvet og med svinget i gaden, hvor åbningen til Slotsarkaderne ligger i dag. Der er flere interessante forretninger på billedet, bemærk bl.a. Hans Bolt yderst til højre. Det var en tøjbutik, som lå i Slotsgade 31, og den blev i 1901 overtaget af Peter Børsch. Men billedet er fra før 1899, hvor Chr. Christensen solgte sin forretning, måske optaget i 1895.
Foto Chr. Christensen, Hillerød. "Prospekt fra Nordsjælland", Optog med orkester i Hillerød. Blank bagside. Fra Gerhard Rydings samlinger.
Fotografbiografi af Svend Arnholtz, 1954.
Christian Christensen
Christian Christensen, 1828-1920, blev født i Odense, hvor faderen dengang tjente hos stiftamtmanden, formentlig som gartner. Han lærte malerfaget og virkede 1856 som malermester i Ørum, men flyttede ca. 1858 til Hedensted, hvor han opholdt sig en del år; begge steder drev han sit håndværk hovedsagelig som omrejsende. Efter at have deltaget i krigen 1864 træffes han som fotograf i Haderslev, hvor han havde atelier på Nørregade 14, hvilket han dog allerede afstod til T. A. Møller & Co. i 1867. I oktober samme år findes han boende på Havremark i Gl. Haderslev Sogn og kaldes også her fotograf. 26. oktober 1871 overtog han fotograf Aug. Prytz's Atelier på St. Mogensgade 74 i Viborg. Men i februar 1873 overdrog han forretningen til sin tidligere elev, fotograf E. Møller. Dog måtte han tage den tilbage i maj 1876 og drev den derefter videre indtil 1879. Samtidig med atelieret i Viborg havde han også atelierer i Herning og Grenaa. Han skal også have været fotograf ved militærlejren i Hald. 21. maj 1879 overtog han Gottliebs Atelier i Næstved og averterer i i de lokale blade: Chr.Christensens fotografiske Etablissement i Næstved. Efter af have overtaget hr. Gottliebs Atelier, Lille Brogade (eller Farvergade) har jeg ombygget og udstyret det efter Nutidens Fordringer med de bedste Apparater, der er opfundne til Fotografering. Atelieret er aabent fra den 21de dennes og vil der kun blive udleveret gode Arbejder saavel i portraiter som landskaber. Portraiter fra Medaillons - til naturlig Størrelse udføres. Anbefalende mig til et æret Publicums Velvilje tegner. Ærbødigst Chr. Christensen. Samtidig med forretningen i Næstved drev han også en tid fotografisk forretning i Vordingborg. 12. oktober. 1883 optog han sin søn, Peter Christensen, der tidligere havde været købmand i Næstved, som medinteressent i forretningen, der herefter fører firmanavnet Christensen & Søn. "Da vi er i Besiddelse af de nyeste og mest hurtigvirkende fotografiske Apparater", meddelte han samtidig, "see vi os istand til at konkurrere med Landets bedste Fotografer." I 1884 brød Christian Christensen imidlertid op fra Næstved og startede 19. april et nyt atelier i Nørregade i Køge under firmanavnet "Chr. Christensen".
Ca. 1884 oprettede han desuden et atelier i Aarhus, Vestergade 5, med sønnen Carl Christensen som bestyrer. Fotograf i Silkeborg 21. marts 1886 overtog han fotograf Ludvig Meyers atelier i Vestergade i Silkeborg. Det blev derefter drevet videre af dem begge under firmabetegnelsen Christensen & Co. Da Meyer senere udtrådte, ændredes navnet til Christensen & Søn, under hvilket navn atelieret blev drevet sammen med atelieret i Aarhus og senere sammen med et atelier i Kjellerup. I 1891 indtrådte fotograf Gerhard Johannes Sørensen i firmaet, der herefter kaldte sig Christensen & Sørensen, også efter at Christian Christensen i april 1895 var udtrådt. Videre til Hillerød I 1895 købte han nemlig en ejendom på Jernbanevej (nu Søndre Banevej 9) i Hillerød, hvor han åbnede et nyt fotografisk atelier 30. maj. I 1899 overdrog han denne forretning til fotograf frøken Anna Hardenberg og opgav dermed definitivt fotografien. Christian Christensen var meget foretagsom og initiativrig, hvilket kan ses af hans megen flytten rundt i landet. Foruden de ovennævnte fotografiske virksomheder, skal han desuden have drevet eller været økonomisk interesseret i fotografiske forretninger i Fredericia, Maribo og muligvis Løgstør, uden at der kan siges nærmere om tidspunktet herfor. Som det vil ses, drev han ofte flere forretninger samtidig, delvis under ledelse af hans tre sønner. I sit otium, der strakte sig over mere end 20 år, flyttede han også en del rundt. Han boede flere steder i Birkerød, i Hørsholm og i Hillerød. Tilsidst opholdt han sig i Holte, hvor han døde 5. maj 1920. Foregangsmand inden for faget Allerede fra begyndelsen af 1882 arbejdede Christian Christensen med gelatineemulsionsplader, og han var naturligvis blandt de første, der benyttede det af hans søn, Carl Christensen, opfundne "aristo papir". Kilde: Arnholtz, Svend: Gamle Næstved Fotografer, i: Historisk Samfund for Præstø Amt, årbog 1954- KILDE: HER |
Objektiv # 96, 2002, side 14-16. Artikel af Dorte Pedersen
|
Chr. Christensen blev gift med en svensk fotograf i 1883. Kilde Anette Sarnäs
Sydsvenska dagbladet den 1871, Mathilda Roth, f. 1845, gift i København 1883 med fotogrtaf Chr. Christensen. Død i Hillerød
|
Sydsvenska dagbladet den 8 november 1883.
|
Chr. Christensen giftede sig som enkemand efter andet ægteskab 55 år gammel i 1883 med fotograf frøken Mathilde Frederikke Roth, 38 år gammel.
Rigsarkivet, viede, 1883,
Roth, Mathilda. Fotograf. Verksam i Malmö ca 1871-ca 1872 i sin egen ateljé vid namn Mathilda Roth. Mathilda Fredrika Roth, ⁎ 17 juli 1845 i Malmö, † 18 september 1904 Köpenhamn. Dotter till kopparslagaren Carl Erik Roth och hans hustru Johanna Rosenblad. Mathilda hade åtminstone fyra syskon. Fadern avled 1864 och Mathilda bodde fortsatt tillsammans med sin mor och syskon. Brodern arbetade som maskinelev. År 1867 flyttade familjen till kvarteret Möllebacken XIII. Efter nyåret 1870 öppnade Tekniska afton- och söndagsskolan upp för kvinnliga elever. De undervisades i skrivning, räkning, svenska språket och bokföring. Mathilda var en i denna första grupp. Hon fick enligt en tidningsartikel vid terminsavslutningen uppmuntran med muntliga lovord för sin skrivning.
Mathilda satte in en annons i Malmö Allehanda den 3 och 6 maj 1871 att hon hade en fotoateljé från den 1 april i glasmästare Söderbergs gård, på Mårtensgatan 14, och att den var ”åter öppnad”. Hon tog över denna ateljé när fotografen Berlics flyttade ut. Hennes efterträdare på platsen förefaller ha varit fotografisten Nils Ohlsson, som flyttade in där den 11 november 1872. Det är oklart om Mathilda därmed upphörde med sin verksamhet som fotograf. Under några månader 1876 bodde hon i Köpenhamn, men var sedan fortsatt hemma hos modern på Möllebacken till dennas död 1879. Då flyttade Mathilda in hos Cathinka de Sharengrad, som blivit änka efter hovfotografen Carl de Sharengrad 1878. Cathinka Sharengrad fortsatte med sin makes ateljé och det är möjligt att Mathilda Roth arbetade hos henne. Hon flyttade till Köpenhamn 1880[2]. I november 1883 gifte hon sig i Köpenhamn med den 20 år äldre fotografen Christian Christensen, som då sedan många år varit verksam i Nestved. Året efter deras giftermål startade maken en ny ateljé i Køge. Sannolikt arbetade Mathilda Roth i makens ateljéer. Kilde Anette Sarnäs, som forsker i kvindelige fotografer i Malmø.
Mathilda satte in en annons i Malmö Allehanda den 3 och 6 maj 1871 att hon hade en fotoateljé från den 1 april i glasmästare Söderbergs gård, på Mårtensgatan 14, och att den var ”åter öppnad”. Hon tog över denna ateljé när fotografen Berlics flyttade ut. Hennes efterträdare på platsen förefaller ha varit fotografisten Nils Ohlsson, som flyttade in där den 11 november 1872. Det är oklart om Mathilda därmed upphörde med sin verksamhet som fotograf. Under några månader 1876 bodde hon i Köpenhamn, men var sedan fortsatt hemma hos modern på Möllebacken till dennas död 1879. Då flyttade Mathilda in hos Cathinka de Sharengrad, som blivit änka efter hovfotografen Carl de Sharengrad 1878. Cathinka Sharengrad fortsatte med sin makes ateljé och det är möjligt att Mathilda Roth arbetade hos henne. Hon flyttade till Köpenhamn 1880[2]. I november 1883 gifte hon sig i Köpenhamn med den 20 år äldre fotografen Christian Christensen, som då sedan många år varit verksam i Nestved. Året efter deras giftermål startade maken en ny ateljé i Køge. Sannolikt arbetade Mathilda Roth i makens ateljéer. Kilde Anette Sarnäs, som forsker i kvindelige fotografer i Malmø.
Rigsarkivet, 1904, døde, kvindekøn.
I Viborg 1871-1873, 1876-1879 - og i Grenaa
Foto Chr. Christensen & Co., Viborg. Herre i helfigur med nakkestøøte, lænende sig op ad høj plint. Portieren lettere draperet. Samlinmg pa/avk.
Værnepligtig. Det står faktisk Chr. Christensen, Viborg, under portrættets forside. ES.
|
Jørgen Raunkjær, ca. 1878, f. 1856 på Raunkjærgård i Lyhne, død 1917 i Katrebel i Strellev. Fra Per Vig.
|
Foto Chr. Christensen, Grenaa og Viborg. Omkring 1880. To små piger i atelieret, i fineste kjoler med mamelukker, med stor porcellænsdukke - og nakkestøtter til begge. Samling pa/avk
I Næstved 1879-1884 - fra 1883-1884 som Christensen & Co. m. sønnen Peter Christensen
"Chr. Christensen, Lille Brogade eller Farvergade, Nestved", Foto Chr. Christensen, Nestved. Herreportræt i oval. Samling pa/avk.-
Chr. Christensen, Nestved ES.
Foto Christensen & Søn, Nestved. Ægteparret Madsen, Snesere. Samling pa/avk.
Foto Christensen & Søn, Nestved. Søskende. Samling pa/avk.
I Køge og Vordingborg 1882-1884 - samtidig, med bestyrere
Fotograf i Køge Chr. Christensen, Kjöge, Per Christiansens samling.
|
Foto Chr. Christensen, Kjöge. Kvindeportræt i oval. Samling pa/avk
|
Foto Chr. Christensen, Kjöge. Kvindeportræt knæstykke med polstret stol. Samling pa/avk
|
Foto Chr. Christensen, Kjöge. To kvinder i overtøj i atelieret, knæstykke. Samling pa/avk
|
Foto Chr. Christensen, Kjöge. Tre kvindeportrætter, knæstykke med polstret stol. Samling pa/avk
I Hillerød 1895-1899
Bemærk det lilla kopipapir der er benyttet til fotografierne fremstillet i Hillerød, han har benyttet sønnernes "Aristo-Papir".
En slagtersvend. Denne gang fra Hillerød. Med sulefadet, som var fagets og slagterens attribut, ser det ud til.
Foto Chr. Christensen, Hillerød. Gerhard Rydings samling. |
Foto Chr. Chrtistensen, Hillerød, en jæger, fra Gerhard Rydings samling.
|
Foto Chr. Christensen, Hillerød, 1895-1899. Kabinet. Et brudebillede. Samling pa/avk.
|
Foto Chr. Christensen, Hillerød. Kvindeportræt. Cdv, trykt bagside. Fra Peter Hansens samling.
|
Foto Chr. Christensen, Hillerød. Herreportræt. Samling pa/avk.
|
Foto Chr. Christensen, Hillerød. Kvindeportræt. Samling pa/avk.
|
To portrætter fra valgmenighedspræst Marius Jensens album BØA 1978-12.
|
Lille størrelse, ca. ½ visitkortformat. Bemærk der stor Eftf., dvs. Anna Hardenberg. BØA 1978-12. Ukendt kvinde. Bemærk, her er benyttet en anden type kopipapir.
|