Lauritz Lind fra Ringkøbing, født 1848, fotograf ca. 1879-1885 ff.
NAVN: Laust Lauritz Petersen Lind
DATA: Født i Hou, Ringkøbing Amt 23.2.1848, død? AKTIV: 1879-efter 1900 ? ADRESSER: Ca. 1879 Hjørring 1880-1885, Vestergade 46, Lemvig 1885 ff., Vester Strandgade og Vredgade 20, Ringkøbing UDDANNELSE: PORTRÆTFOTOS: ja GRUPPEFOTOS: ja REPORTAGEFOTOS: ? TOPOGRAFISKE FOTOS: ja STEREOFOTOS: ? POSTKORT: ? UDSTILLINGER: ? FAGLIG FORENING: ? EFTERFØLGER: ? ARKIV: ? KOMMENTARER: Fotografen kom, som vi ser af signaturen på billedet, fra Ringkøbing. Han hed Laust Lauritz Petersen Lind og var født i Hou ved Lemvig i 1848. Hans mor var ifølge en folketælling fra 1860 separeret vaskekone, så hans baggrund har formentlig ikke været den nemmeste. Han begyndte som fotograf o. 1879 i Hjørring, var i Lemvig ca. 1880-1885, og i 1880 omtales han i en folketælling som fotograf og han boede da sammen med sin 70årige mor, der omtales som fraskilt ”hårarbejderske”, dvs. at hun har forfærdiget hårsmykker af langt kvindehår, som hun har opkøbt. Endelig KILDER: Bjørn Ochsner 1986. Samtidige aviser. |
Foto Lauritz Lind, Ringkøbing. Boris Kirkes indre med lidt af skibet kort og alteret. Foto ca. 1895. Fra Boris Sogns Lokalhistoriske Arkiv.
|
Foto Lauritz Lind, Ringkjøbing. Per Vig har arbejdet med møllens historie, han skriver: Bygningerne på dit billede kaldes Rækker Mølle og blev nedbrudt i 1904. På stedet opførtes efterfølgende en fabrikslignende bygning. Men det stuehus, som du med dit link - HER - henviser til, hedder Rækker Møllegaard – og ligger der stadig. Og den fungerer som et samlingssted for byen – som også hedder Rækker Mølle.
Rækker Mølle ved Skjern – og fotografen Lauritz Lind fra Ringkøbing.
Dette må være indbegrebet af ”billedet” fra klunketidens guldalder. En sirligt udskåret træramme med egeløv – tidens tand har gnavet lidt - med en fin manganfarvet optagelse af den gamle vandmølle, Rækker Mølle, ved Ganer Å. Møllen omtales første gang som kornmølle i 1638. I 1870erne opstod der en mindre bebyggelse omkring møllen med bl.a. mejeri, smedje og forsamlingshus og billedet her afspejler den periode, om end det er optaget o. 1900. Møllens sidste ejer hed Anders Andersen – og det må næsten være ham vi ser midt i billedet, omgivet af familie og ansatte på gården. Møllen havde været i slægtens eje i flere generationer, men i 1906 overtog et aktieselskab Rækker Mølle. Få år senere blev den motoriseret, men som stort set alle andre møller ophørte driften efterhånden. Møllegården blev overtaget af en selvejende institution i 1992.
|
Der må have været utroligt smukt på ejendommen. Af den lokale rødler har man brændt mursten, de fik en smuk mørk, rød farve. Af dem byggede man sine grundmurede gårde, for der var sparsomt med træ til bindingsværk i Vestjylland. Tækket med strå uden rygningstræer falder bygningerne naturligt ind i landskabet. Det er næsten kun de hvidmalede vinduer der fortæller om et liv i husene.
Kilder: Bjørn Ochsner, Fotografier i og fra Danmark til og med år 1920 HER Danske Møller gennem Tiderne, 1934 og folketællinger for Ringkøbing Amt. Læs mere om møllen HER. |
Foto Lauritz Lind. Billedet forestiller gården Søndergaard i Sædding (Sæddingvej 19, 6900 Skjern). Fra lokalarkivet for Hanning, Finderup, Bølling og Sædding – ved Skjern. (Fra Per Vig).
Foto Lauritz Lind, Ringkøbing. Faster Kirke, interiør og eksteriør samt portræt af Henrik Stampe Vilstrup. Fra Faster Sognearkiv
Lauritz Linds billede af mindestenen for fire druknede fiskere i 1896. Stenen står i dag ved Sønder Klitvej 1 i Hvide Sande – men indtil ca. 2018 stod den noget sydligere – ved Aargab, hvor ulykken jo også var sket. Kilde; Egnshistorisk Samling i Tarm, nu Ringkøbing Lokalhistoriske Arkiv. (Fra Per Vig, som har indsamlet informationer i datidens aviser mv.)
|
Herning Folkeblad 4. april 1896. Druknede fiskere ved Aargab.
|
Det var en ganske forfærdelig ulykke. Samtidige fotografier af disse fornemme mindesten - må have været led i en sorgbearbejdning. Både det at have stenen stående som et minde på selve ulykkesstedet, og så fotografierne, som familierne havde i deres gemmer.
Og så kom jeg til at tænke på, at det er en særlig genre, nemlig at fotografere minde- og gravsten, så man kunne få billederne med sig i sin dagligdag. Det var større mere betydningsfuldt end i dag, hvor vi snupper et foto med mobilen.
Og så kom jeg til at tænke på, at det er en særlig genre, nemlig at fotografere minde- og gravsten, så man kunne få billederne med sig i sin dagligdag. Det var større mere betydningsfuldt end i dag, hvor vi snupper et foto med mobilen.